Duurzaam ondernemen

De uitdagingen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, energietransitie, gezondheid en welzijn zijn enorm. Wij zijn ervoor om mobiliteitsbedrijven succesvol te laten ondernemen; Bovemij is van en voor de branche. Dat betekent dat we een verantwoordelijkheid hebben en voelen richting onze klanten, de branche waarin wij opereren, onze directe omgeving en richting onszelf als bedrijf. Het is onze ambitie en taak om een positieve bijdrage te leveren aan de duurzame ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche.

Duurzaamheid is geen randvoorwaarde meer, maar raakt de kern van ons bedrijf. Het is onlosmakelijk verbonden met onze gehele bedrijfsvoering. Duurzaam ondernemen gaat voor Bovemij stap voor stap. We beginnen dicht bij huis, onze eigen organisatie. En gaan dan steeds een stapje verder. We willen een positieve bijdrage leveren aan de transitie van de mobiliteitsbranche door samen duurzaam vooruit te gaan. Daarin nemen we de mensen om ons heen mee: onze collega’s, ondernemers, samenwerkingspartners en klanten.

Hiervoor hebben we doelstellingen geformuleerd op zes thema’s waarop wij een positieve impact willen en kunnen maken.

Thema’s

Vanuit de brede en mondiale duurzaamheidsthema’s heeft Bovemij gewerkt aan het definiëren van thema’s die specifiek voor de organisatie Bovemij gelden. Deze thema’s kwamen tot stand, mede door suggesties vanuit de organisatie zelf, van externe stakeholders en experts én door te onderzoeken hoe soortgelijke bedrijven met duurzaamheid omgaan. Zo ontstond een longlist van organisatiethema’s die intern zijn geprioriteerd op impact. 

In het jaarverslag van 2022 was aangegeven dat de materialiteitsmatrix in 2023 zou worden bijgewerkt. Het opstellen van de dubbele materialiteit analyse conform CSRD zal de eerste helft van 2024 worden opgeleverd. 

Uiteindelijk heeft Bovemij er voor gekozen de volgende materiële thema's verder uit te werken:

  1. Aandacht voor het milieu met aandacht voor duurzame energie, duurzaam grondstof- en materiaalgebruik en duurzame mobiliteit van medewerkers

  2. Maatschappelijke betrokkenheid

  3. Werkgeluk met aandacht voor opleiding & ontwikkeling, inclusie & diversiteit en gezondheid & levensstijl

  4. Samenwerkingspartners, met aandacht voor het actief opzoeken van samenwerkingen en het creëren van bewustwording bij leveranciers

  5. Duurzaam beleggen

  6. Duurzame producten en diensten met aandacht voor het ondersteunen van klanten met duurzaamheid en het creëren van bewustwording bij klanten

Aandacht voor het milieu

Een van de materiële thema's is dat we intern aandacht besteden aan het milieu. Zo gaan we voor duurzame energie, duurzaam grondstof- en materiaalgebruik en duurzame mobiliteit van medewerkers. Impact maken we door milieubewust te zijn in onze bedrijfsvoering en duurzaam om te gaan met de beschikbare energiebronnen. Zo zorgen we voor een zo laag mogelijke belasting van het milieu. Voor dit thema hebben we een aantal doelstellingen geformuleerd. Op die doelstellingen hebben we in 2023 de volgende concrete resultaten behaald:

  • Bovemij streeft naar een toename van de reisbewegingen van haar medewerkers met duurzaam vervoer (fiets, openbaar vervoer, hybride- en elektrische auto).

    • In 2022 was 30% van ons wagenpark emissievrij. Emissievrij wil zeggen dat er geen fossiele brandstof wordt gebruikt. Voor 2023 hebben we 35% emissievrij als doel gesteld en dat is gerealiseerd, ons wagenpark (eigen werknemers) is voor 38% emissievrij.

      Als onderdeel van de vergroening van onze mobiliteitsregeling zal begin 2024 de nieuwe regeling worden vastgesteld. Hierin is uitgewerkt dat bestellingen van nieuwe auto’s van ons eigen wagenpark 100% elektrisch moeten zijn. Verder zal reizen met het Openbaar Vervoer volledig worden vergoed (ook voor reizen van minder dan 10 km) en zal er een reiskostenvergoeding komen voor medewerkers die te voet of fiets naar kantoor komen. In het fietsplan is het bedrag voor aanschaf van een fiets verhoogd van € 750,- naar € 1.000,- en er komt ook een mogelijkheid voor het leasen van fietsen.

  • Bovemij koopt haar energie groen in en vermindert ieder jaar haar CO2-voetafdruk.

    • In 2022 was 65% van de ingekochte energie groen. Voor de panden in eigendom was het doel om in 2023 100% groene stroom in te kopen. Dit is gerealiseerd voor de panden in Grootebroek en aan de Takenhofplein 2 en daarnaast is voor het pand in Assen de inkoop van energie nu in eigen regie.
      In de afgelopen jaren zijn er in de panden die in eigendom zijn (Grootebroek en Nijmegen) diverse duurzaamheidsverbeteringen uitgevoerd om het energieverbruik te verminderen en ter verbetering van het energielabel. Het kantoor in Grootebroek (een oud klooster) heeft door onder andere ledverlichting en spouwmuurisolatie energielabel C gekregen. Het hoofdkantoor in Nijmegen heeft door het toepassen van ledverlichting en aanpassingen in de afstelling van de klimaatinstallatie energielabel B gekregen. Daarnaast is onze locatie in Amsterdam per 1 januari 2023 verhuisd naar de MediArena in Amsterdam. Dit kantoorpand heeft energielabel A, mede doordat het pand is aangesloten op de stadsverwarming en gebruikmaakt van koude- en warmteopslag in de bodem.
      Het meten van de CO2-voetafdruk is gedaan op basis van het verbruik van gas en elektra van de panden in eigendom. Hierbij is een jaarlijkse daling te zien die we willen continueren. In 2023 is een daling van 3,8% gerealiseerd.

  • Op IT gebied zorgt Bovemij er voor dat apparaten die zijn afgeschreven duurzaam worden afgevoerd, door deze onder meer te laten refurbishen. Voor de technische infrastructuur wordt gestuurd op  stroom verbruik en toepassing van groene stroom. Voor het datacentra in Ede wordt de restwarmte hergebruikt voor woonwijken.


  • Met de rapportage over de CO2-uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit zal gestart worden in de tweede helft van 2024. De eerste rapportage zal als nulmeting dienen op basis waarvan we doelstellingen zullen gaan formuleren.

  • Verder loopt er vanuit Facilitair voor het bedrijfsrestaurant een samenwerking met Greendish om meer plantaardig te eten en daarmee ook de CO2 uitstoot te verminderen. In juni 2023 is een nulmeting uitgevoerd waarbij Bovemij uitkomt op een gemiddeld totale uitstoot van 2.803 CO2 kg per maand. In de tweede helft van 2023 zijn verbeteracties geformuleerd met als doel voor 2024 20-25% minder verspilling en 10-25% reductie van deze gemeten CO2.
    Marketing heeft via Google reviews een actie eind 2023 gedaan tegen Black Friday. Bovemij heeft met deze actie 100 bomen kunnen laten planten.

  • Facilitaire zaken koopt zo duurzaam mogelijk in.

    • Van de totale inkoop vanuit de afdeling facilitaire zaken was in 2022 61% te kwalificeren als duurzaam op het gebied van duurzaam verantwoord (op basis van een keurmerk of certificaat van de leverancier) en zo veel als mogelijk lokaal. De doelstelling voor 2023 doelstelling was 70% en is bereikt.


  •  

  • Afvalstromen worden separaat verzameld en gerecycled om daarmee de hoeveelheid restafval te verminderen.
    In 2022 zijn we op de locaties in Nijmegen begonnen met het separaat inzamelen van diverse afvalstromen zodat recycling mogelijk is. Hiermee proberen we de hoeveelheid restafval te verminderen. Doelstelling voor 2023 was om dit voor 5 van de 7 locaties te doen. Eind 2023 is dit gerealiseerd voor 4 locatie en in het eerste kwartaal van 2024 zal ook de locatie in Assen over gaan tot het scheiden en daarmee recyclen van de afvalstromen.

Maatschappelijke betrokkenheid

We willen bij Bovemij impact maken. Ons motto is niet voor niets ‘Samen vooruit’. Door ons in te zetten voor maatschappelijke organisaties versterken we niet alleen hen, maar ook onze medewerkers, ons werkgeverschap voor potentiële collega’s en ons merk richting klanten en stakeholders. We zetten ons in 2023 op verschillende manieren maatschappelijk betrokken in.

  • Onze collega’s zetten zich als vrijwilliger in voor maatschappelijke organisaties.

  • Sinds 1 januari 2023 is Bovemij founding partner van JINC Nijmegen. JINC gelooft dat alle kinderen talent hebben, ook als ze opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. De landelijke non-profit organisatie strijdt voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Doel was om in 2023 minimaal 50 medewerkers bij te laten dragen aan een JINC-activiteit. Dat zijn er uiteindelijk 45 geworden. Samen hielpen zij meer dan 130 kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Voor 2024 gaan we uit van een zelfde doelstelling van een bijdrage aan JINC van minimaal 50 medewerkers.

  • Uit het op 8 november 2022 gepresenteerde impactonderzoek ‘De jeugd heeft toekomst’ blijkt dat de stijgende kansenongelijkheid in Nederland kan worden aangepakt door scholen, bedrijven en aanvullend onderwijs te laten samenwerken. Het onderzoeksrapport valideert de meerwaarde van JINC’s interventies zoals Bliksemstages, Sollicitatietraining en Carrière Coach.

  • Fabian Dekker, arbeidssocioloog en hoofdonderzoeker SEOR: ‘We zien dat deze projecten bijdragen aan de persoonlijke veerkracht van jongeren. Hun leefwereld wordt vergroot, hun zelfvertrouwen en zelfbeeld verbeteren en persoonlijke vaardigheden worden versterkt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat veerkracht belangrijk is voor succes op de arbeidsmarkt.’

  • Afgelopen jaar hebben medewerkers van Bovemij bijgedragen aan vier initiatieven van JINC:

    • - Bliksemstage
      In 2023 organiseerden medewerkers van Bovemij zes keer een Bliksemstage op kantoor. In een ochtend ontdekten groepjes van 8 tot 15 VMBO-leerlingen wat er te koop is op de arbeidsmarkt. Zo leerden zij tijdens de Bliksemstage onder andere wat een verzekering is en hoe je polisvoorwaarden opstelt.

    • - Baas van Morgen
      Begin juni deed CEO Hans Coffeng mee aan het JINC-evenement Baas van Morgen. Hij stond zijn stoel die dag af aan Miquel Frederiks, leerling van het Mondial College. Met Baas van Morgen wil JINC de aandacht vestigen op het feit dat een succesvolle loopbaan niet voor iedereen is weggelegd. Hans en Miquel startten samen met 32 andere Bazen van Morgen uit Nijmegen de dag met een gezamenlijk ontbijt. De rest van de dag leerde Miquel hoe ons bedrijf in elkaar steekt.

    • - Carrière Coach
      Jongeren die opgroeien in een omgeving met armoede, hebben niet altijd ouders of andere familieleden om zich heen die zich intensief bemoeien met hun toekomst. Ook weten ze vaak onvoldoende over hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt, omdat ze minder voorbeelden zien van geslaagde carrières of succesvolle ondernemingen. Vijftien collega’s zijn dit jaar gestart als carrière coach van groepjes van vier leerlingen om hen een steuntje in de rug te geven. Onze coaches proberen uit te vinden waar een leerling goed in is en zij begeleiden hem of haar bij het maken van een passende keuze voor een vervolgopleiding.

    • - Sollicitatietraining
      We deden ook mee aan twee sollicitatietrainingen, de eerste bij het Mondial Collega in Nijmegen, de tweede bij het Maarten van Rossem in Arnhem. Tijdens deze workshops leerden twee collega’s de klassen hoe zij indruk kunnen maken op een potentiële baas. Natuurlijk kwam de theorie aan bod, maar er werd zeker ook geoefend.

  • Om JINC in Nijmegen verder op weg te helpen, waren we daarnaast eind november de host van haar netwerkevent. 

  • Onze geschenken voor medewerkers zijn duurzaam van aard.

  • Onze medewerkers ontvangen enkele malen per jaar (bijvoorbeeld met Sinterklaas) een attentie van ons, om hen extra te bedanken voor hun inzet. Die geschenken zijn altijd duurzaam van aard. Zo was het sinterklaasgeschenk voor medewerkers dit jaar een chocoladepakketje, afkomstig van DoeGoods, waar alleen gebruik wordt gemaakt van duurzame producten, vriendelijk voor mens en milieu. Het pakket werd ingepakt door mensen die, om wat voor reden dan ook, moeite hebben met het vinden van een reguliere baan. Het Eindejaarsgeschenk werd dit jaar verzorgd door Pakketje van Hier, dat alleen werkt met hoogwaardige producten van Nederlandse ondernemers.

  • We steunen goede doelen

  • Bijna negentig collega's kozen er dit jaar voor om hun eindejaarspakket te doneren aan Stichting Quiet. Steeds meer mensen leven in Nederland in armoede. Stichting Quiet verzacht de impact van armoede. Dat doet de stichting onder andere door mensen – in samenwerking met ondernemers - gratis een dienst of product aan te bieden waar zij zelf geen geld voor hebben. Het grote doel: een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Op de dag na Kerst organiseerde de Stichting een Kerstmarkt waar mensen die wel een steuntje in de rug konden gebruiken hun pakket op konden halen. 

  • Daarnaast deden dit jaar 30 collega’s in het kader van Serious Request mee met de Bovemij ALStafette. Samen renden zij van het kantoor in Amsterdam naar het Glazen Huis op de Grote Markt in Nijmegen. Zij haalden daarmee samen €36.924 op voor de Stichting ALS.  

  • In 2024 gaat Jong Bovemij (JongBovemij is door en voor Bovemijanen onder de 31 jaar) meewerken aan de goede doelen actie NL Doet en zal ook de andere collega’s hier voor oproepen zich op te geven.

Werkgeluk

Wij willen een bedrijf zijn waar mensen met veel plezier, een hoge betrokkenheid en bruisend van energie hun werk doen binnen een veilige werkomgeving. Om het werkgeluk van Bovemij-medewerkers te stimuleren, hebben we de volgende doelstellingen geformuleerd, en de volgende resultaten behaald:

  • Diversiteit en inclusie

  • Als organisatie hechten we veel waarde aan een veilige, prettige en leuke organisatie voor iedereen. Wij creëren samen graag een werkomgeving waar iedereen zich ‘thuis’ en gelijkwaardig voelt – een inclusieve en gelijkwaardige organisatie. Daarnaast willen we graag een afspiegeling zijn van de diverse maatschappij waar wij deel van uitmaken en zo een diverse(re) organisatie zijn.

  • Om dit onderwerp bespreekbaar te maken en collega’s zich bewust te maken van dit thema zijn er in Q3 en Q4 inspiratiesessies georganiseerd in het kader van Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie. Collega’s konden hier vrijwillig aan deelnemen. 

  • Daarnaast is in Q3 intern onderzoek gedaan naar de huidige situatie binnen Bovemij in het kader van diversiteit en inclusie. Hierbij is gekeken naar de verdeling en verhouding man/vrouw binnen de organisatie, binnen het (hogere) management en binnen het loongebouw. Ook zijn de (eventuele) inkomensverschillen onderzocht. 

Hier komt nog een tabel met cijfers aantal vrouwen per management / salarislaag tov benchmark

  • Aandachtspunten op het gebied van gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusiviteit zijn onder andere gericht op het benoemen van meer vrouwen in managementposities. Daarnaast zal Bovemij ook nog een stap moeten maken om een afspiegeling te worden van de maatschappij. Er wordt een klankbordgroep diversiteit samengesteld, waarbij vooral aandacht gaat worden besteed aan het zich laten “thuis” voelen van collega’s binnen Bovemij. Dit begint bij het wervingsproces, hierbij kunnen bijvoorbeeld de vacatureteksten dusdanig worden beschreven dat deze een meer diverse groep aanspreken.

Medewerkerstevredenheid

Voorheen werd eens per 2 jaar een medewerkers tevredenheidsonderzoek uitgevoerd, in 2023 hebben we ervoor gekozen om dit onderzoek voortaan 2 keer per jaar uit te zetten. In plaats van een uitgebreide vragenlijst wordt er nu frequenter, maar ook gerichter onderzocht hoe tevreden onze medewerkers zijn. Dit gebeurt met behulp van de vragenlijsten van 2DaysMood. In september 2023 heeft het eerste onderzoek plaatsgevonden. Daarnaast wordt maandelijks een zogenaamde moodmeter uitgezet onder de medewerkers, waarbij zij door middel van het beantwoorden van 2 korte vragen aangeven hoe het met ze gaat. Hierdoor kan er veel sneller actie worden ondernomen mocht dat nodig zijn.

Vitaliteit en Inzetbaarheid

Er is gekozen om per 1 juni 2023 met een andere arbodienst te gaan samenwerken, genaamd Richting. De Casemanagers van deze arbodienst zijn het eerste aanspreekpunt voor medewerkers, leidinggevenden en de afdeling HRM. Hiermee worden stappen gezet in het introduceren van het eigen regie model, waarbij de verantwoordelijkheid voor het verzuim meer in de lijn ligt. 

Ook wordt het inzetbaarheidsbeleid herschreven en op een aantal aspecten aangescherpt, er ligt meer focus op preventie. Daarnaast is de providerboog  geprofessionaliseerd. Dit houdt in dat er afspraken zijn gemaakt met “tweedelijns” experts op het gebied van o.a. verzuimpreventie, vitaliteit, (loopbaan)coaching etc. Hiermee zorgen we er als werkgever voor dat we sneller passende hulp kunnen inschakelen voor medewerkers wanneer dat nodig is. 

De RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) is uitgevoerd op alle locaties en het plan van aanpak is opgesteld. 

Ontwikkeling

Ontwikkelmij, het leerplatform van Bovemij is gelanceerd. Medewerkers kunnen hiervan gebruik maken vanuit het principe “all you can learn”. Naast aantrekkelijk werkgeverschap ligt hierbij de focus op continue ontwikkeling. Dit bevordert de mogelijkheden tot interne doorgroei en duurzame inzetbaarheid.  

Duurzaam Beleggen

N.V. Schadeverzekering-Maatschappij Bovemij belegt een gedeelte van haar activa. Bij het inrichten van deze beleggingsportefeuille hebben we nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo hebben we als investeerder impact op de wijze waarop ondernemingen omgaan met mens, milieu en maatschappij. Voor duurzaam beleggen hebben we de volgende doelstelling geformuleerd:

  • Wij streven naar een beleggingsportefeuille die een positieve bijdrage levert op het gebied van Environment, Social and Governance (ESG).
    In het in 2022 opgestelde beleggingsbeleid is expliciet opgenomen dat ESG een integraal onderdeel is van het beleggingsproces. Ook staat in ons beleid dat we ons committeren aan het IMVO-convenant (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) voor de verzekeringssector. Bij de implementatie van ESG in onze beleggingsportefeuille sluiten wij in sterke mate aan bij inspanningen van onze vermogensbeheerder, vanuit de overtuiging dat een gezamenlijke aanpak efficiënter is en tot meer impact leidt. Onze vermogensbeheerder verzorgt op kwartaalbasis een ESG-screening van de bedrijven die in de beleggingsportefeuille zitten. Deze rapportage wordt in het beleggingscomité besproken en als blijkt dat niet aan onze ESG-vereisten wordt voldaan, bespreken wij dit met onze vermogensbeheerder en wordt, indien nodig, de betreffende fondsmanager hierop aangesproken om zo verbetering te bereiken.

  • In 2023 had Bovemij gepland een separaat ESG-beleggingsbeleid op te stellen, dit is verschoven naar 2024 in afstemming met het beleggingscomité en de te maken keuzes in de capaciteit.
     
    Bovemij heeft per beleggingscategorie (aandelen, obligaties etc) een ‘approved  list’ van toegestane beleggingen. Bij de selectie van deze toegestane beleggingen is onder meer rekening gehouden met ESG-criteria.

  • Uitgangspunt is dat we niet beleggen in bedrijven met een UN Global Compact Fail en/of een lage MSCI rating hebben.

Samenwerkingspartners

Wij kiezen voor samenwerkingspartners die aansluiten bij onze eigen duurzaamheidsambitie en daarmee bijdragen aan onze toekomstbestendigheid en die van de branche. Vanaf 2022 is de uitvraag naar het beleid ten aanzien van duurzaamheid een vast onderdeel bij de leveranciersselectie. Verder schrijft ons beleid voor om zo veel mogelijk met lokale leveranciers te werken, en waar mogelijk met ondernemers uit het MKB.

We hebben voor onze samenwerkingspartners de volgende doelstelling geformuleerd:

  • Duurzaamheid is een intrinsiek onderdeel van inkoop en uitbestedingsbeslissingen.
    We hebben oog voor:

    • Duurzaamheid van de leveranciersrelatie;

    • Duurzaamheid van het betreffende product of de dienst;

    • Social Return on Investment;

    • Het milieu; 

    • Het lokale ondernemerschap, in het bijzonder het MKB.

In het jaarverslag van 2022 is aangegeven verdere concrete selectiecriteria in 2023 nader uit te werken, dit is niet aan bod gekomen in 2023 en voor nu worden hierin de vereisten vanuit CSRD afgewacht.

Duurzame producten en diensten

Bij claimafhandeling bij Autotrust wordt gebruik gemaakt van:

  • Tenminste 80 % gereviseerde versnellingsbakken​

  • Tenminste 50% gereviseerde motoren​

  • ViaBOVAG.nl helpt ondernemers om Elektrische Voertuigen (EV) extra onder aandacht te brengen bij consumenten op viaBOVAG.nl. Verder wordt op ViaBOVAG.nl specifieke EV content voor de consument weergegeven, zijn EV specifieke eigenschappen bij auto’s toegevoegd en specifieke filters bij de zoekcriteria.

  • Tenminste 80% gerepareerde aandrijfaccu’s

Corporate Sustainability Reporting Directive

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een EU-richtlijn die voorschrijft dat grote ondernemingen verplicht worden in hun bestuursverslag te rapporteren over hun impact op milieu-aspecten en HR- en sociale aspecten, oftewel mens en milieu. Ook zullen grote ondernemingen moeten rapporteren of er duurzaamheidsaspecten zijn die een significante impact kunnen hebben op de waarde van de onderneming. Daarnaast zal ook gerapporteerd moeten worden over governance, waaronder verantwoordelijk ondernemingsbestuur en verantwoordelijkheid in de keten.

De Europese Unie heeft de richtlijn in april 2021 gepubliceerd. Er is in november 2022 in het Europees Parlement ingestemd met het wetsvoorstel en heeft geleid tot het implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering (CSRD). De richtlijn is bedoeld om, zowel voor investeerders als voor andere partijen, meer transparantie over de duurzaamheidsprestaties van organisaties te creëren. Ook voor organisaties die al rapporteren over duurzaamheidsprestaties kan de kwaliteit en relevantie van duurzaamheidsinformatie verbeteren door de CSRD. De daadwerkelijke vereisten zullen worden verwerkt in het Besluit inhoud bestuursverslag.

Bij de rapportage in het bestuursverslag zal assurance moeten worden verstrekt met een beperkte mate van zekerheid. Deze assurance kan worden verstrekt door een externe accountant of wordt mogelijk verplicht.

Bovemij valt onder de grote ondernemingen en zal in 2026 voor het eerst dienen te rapporteren over boekjaar 2025.

Bovemij heeft zich voor 2024 het volgende ten doel gesteld inzake CSRD:

  • Nieuwe versie projectplan CSRD vastgesteld in de RvB

  • Dubbele materialiteitsanalyse opgesteld in afstemming met stakeholders. Op basis van deze analyse kan Bovemij bepalen aan welke ESRS-en (European Sustainability Reporting Standards) zij dient te voldoen naast de verplichte ESRS-en

  • Selectie en start inrichting tooling ter ondersteuning voor de uiteindelijke vereiste CSRD rapportage

  • Afgeronde GAP analyse op de normen van CSRD inclusief een planning hoe om te gaan met de GAP’s (informatie die nog niet beschikbaar is binnen Bovemij) in afstemming met de (adviserend) accountant