Voorwoord

2021 is voor de mobiliteitsbranche opnieuw geen gemakkelijk jaar geweest. Voor het tweede opeenvolgende jaar hield het coronavirus de hele maatschappij in de greep. Als gevolg daarvan kreeg de automotive sector te maken met een groot chiptekort dat leveringsproblemen bij nieuwe auto’s veroorzaakte wat vervolgens voor een sterke toename in de vraag naar occasions zorgde. Tegelijkertijd zagen we gelukkig dat veel mobiliteitsbedrijven toch een prima resultaat wisten te behalen. 

Bovemij is er voor en door de branche. En dus hebben wij ons vanaf het begin van de coronacrisis ingespannen om een bijdrage te leveren om de branche, onze klanten, zo goed mogelijk te steunen. Dat deden we afgelopen jaar onder andere door met een vierde coronasteunpakket te komen waarmee we onze trouwe klanten een korting op de premie hebben gegeven ter waarde van € 6 miljoen euro. We zijn heel blij dat we op die manier een deel van ons buitengewone resultaat aan de branche hebben kunnen teruggeven en daarmee een helpende hand hebben kunnen zijn. We bestaan van en voor de branche en zijn er dan ook voor onze klanten.

Maar naast de coronacrisis kennen mobiliteitsbedrijven ook andere stevige uitdagingen. Denk aan schaalvergroting, aan de verschuiving van bezit naar gebruik, aan de opkomst van het elektrisch rijden en aan de steeds verder gaande digitalisering en het daardoor veranderende klantgedrag. Het is daarnaast ook in andere branches te zien dat de coronapandemie de online business heeft versneld wat ook voor nieuwe cyberrisico’s zorgt.

Wij willen onze klanten helpen om optimaal in te spelen op deze uitdagende marktveranderingen. Dat doen we door verder te blijven investeren in ons consumentenplatform viaBOVAG.nl en ons zakelijke platform viaBovemij.nl, dat we in oktober 2021 lanceerden. Met onze beide platforms leggen we de verbinding tussen consumenten en mobiliteitsbedrijven. Door de aankoop van Autotrust in 2021 kunnen we op die platforms onze belofte ‘transparantie vooraf, garantie achteraf’ ook waarmaken. Zo dragen we eraan bij dat consumenten bij BOVAG-bedrijven terecht blijven komen.

We hebben afgelopen jaar de focus op de mobiliteitsbranche verder aangescherpt. Dat deden we met onze klanttotaalstrategie, waarbij we één gezamenlijke aanpak vanuit onze verschillende disciplines hanteren. En door een aantal bedrijfsactiviteiten die geen directe link met de mobiliteitsmarkt hebben bewust af te bouwen.

Bovemij is in beweging en we maken ons klaar voor de toekomst. Dat doen we zonder René Leander, die op 1 augustus 2021 zijn 25-jarig jubileum bij Bovemij vierde en dat als een mooi moment zag om de leiding van het bedrijf over te dragen. Wij danken René zeer voor zijn bijzondere inzet en daadkracht voor Bovemij. Half februari maakten we bekend dat Hans Coffeng zijn opvolger is. Samen met onze klanten, BOVAG-leden, BOVAG, partners, certificaathouders en alle medewerkers van Bovemij helpen we de mobiliteitsbranche vooruit!

Raad van Bestuur Bovemij N.V.
Hans Coffeng (CEO), Ageeth Bakker (CFRO), Mas van Steenis (CCO), Marcel van de Lustgraaf (CDOO)