Het aandeel

Aandelenkapitaal

Het maatschappelijk kapitaal bedraagt acht miljoen euro (€ 8.000.000,-) en is verdeeld in veertig miljoen (40.000.000) gewone aandelen, elk met een nominale waarde van twintig eurocent (€ 0,20). Per balansdatum zijn er hiervan tien miljoen honderddrieënzeventigduizend driehonderdzevenentwintig (10.173.327) geplaatst en volgestort.

Alle gewone aandelen luiden op naam. Van de geplaatste aandelen worden er 8.392.612 gehouden door BOVAG en worden er 1.780.715 gehouden door Stichting Administratiekantoor Bovemij Verzekeringsgroep (STAK). STAK heeft ten doel het verkrijgen en administreren van gewone aandelen in het kapitaal van Bovemij N.V. tegen uitgifte van certificaten van aandelen aan certificaathouders. Certificaten van aandelen zijn slechts verhandelbaar op een gereguleerde, interne markt waar slechts een gesloten groep van BOVAG-leden en medewerkers van Bovemij toegang toe hebben.

Stemrecht

Elk aandeel geeft recht op het uitbrengen van één stem tijdens de Algemene Vergadering. Certificaathouders hebben het recht tijdens de Algemene Vergadering naar eigen inzicht te stemmen, mits daartoe een stemvolmacht is verleend door STAK. Voor dit aantal stemmen is STAK uitgesloten om zelf te stemmen.

Verhandelbaarheid

Aandeelhouders die aandelen willen overdragen, hebben daarvoor goedkeuring van de Algemene Vergadering nodig. De overdracht moet plaatsvinden binnen drie maanden nadat goedkeuring is verleend. Certificaten van aandelen kunnen slechts worden verhandeld via de gereguleerde, interne markt tussen degenen die onderdeel uitmaken van de gesloten groep met toegang tot deze markt. Ten behoeve van de handel op deze interne markt wordt jaarlijks een indicatie voor de waarde van certificaten van aandelen Bovemij N.V. door een onafhankelijk bedrijfswaardeerder vastgesteld en gedeeld op de Algemene Vergadering. Deze waarde dient tevens ten behoeve van de werknemersregeling waarvoor geldt dat werknemers bij pensionering of uitdiensttreding de bij hen in bezit zijnde certificaten aan Bovemij kunnen aanbieden tegen de laatst vastgestelde richtprijs, waartegen Bovemij verplicht is deze in te kopen.

Benoeming en ontslag van bestuurders en commissarissen en statutenwijziging

Leden van de Raad van Bestuur van Bovemij N.V. worden benoemd door de Raad van Commissarissen. Van een voorgenomen benoeming wordt door de RvC kennis gegeven aan de Algemene Vergadering en de Ondernemingsraad. Ieder lid van de RvB kan te allen tijde door de RvC worden geschorst. Het recht tot het ontslaan van een lid van de RvB ligt bij de RvC, echter niet nadat de Algemene Vergadering en de Ondernemingsraad over het voorgenomen ontslag zijn gehoord en het betreffende lid zich tegenover de Algemene Vergadering heeft kunnen verantwoorden. Commissarissen worden benoemd door de Algemene Vergadering. Het recht tot het wijzigen van de statuten van Bovemij N.V. komt toe aan de Algemene Vergadering, doch slechts na goedkeuring van de RvB.

Uitgifte van aandelen

De Algemene Vergadering kan, onder goedkeuring van de Raad van Commissarissen, besluiten tot uitgifte van aandelen, inclusief de koers en verdere voorwaarden bij de uitgifte. De Algemene Vergadering kan de RvB aanwijzen om haar bevoegdheden tot besluitvorming over de uitgifte van aandelen voor een periode van ten hoogste vijf jaar uit te oefenen. In de Algemene Vergadering van 2016 is deze bevoegdheid voor een periode tot de Algemene Vergadering in 2021 aan de Raad van Bestuur gedelegeerd. Deze bevoegdheid is niet verlengd. Voor uitgifte van aandelen zal een besluit van de Algemene Vergadering noodzakelijk zijn.