Voorwoord

Het afgelopen jaar heeft Bovemij Group (Bovemij N.V.) hard gewerkt aan de nieuwe strategie die we eind 2023 hebben ingevoerd. We hebben ons niet alleen ingezet om ons rendement en onze financiële gezondheid te verbeteren, maar hebben ook extra maatregelen genomen om de schadelast – vooral bij letselschade – beter onder controle te krijgen. Hierdoor waren de resultaten in 2024 beter dan in eerdere jaren. Ons uiteindelijke doel is echter om een financieel gezonde organisatie te worden, wat betekent dat we streven naar een stabiele balans, een sterk rendement en voldoende reserves om duurzaam en succesvol te kunnen blijven opereren.

De ingezette strategische heroriëntatie resulteert in verbeterde resultaten. Het resultaat na belastingen over 2024 bedraagt € -3,0 miljoen en is daarmee € 12,6  miljoen verbeterd ten opzichte van 2023 (€ -15,6 miljoen). In 2024 is het rendement op beleggingen 5,3% positief, waardoor het beleggingsresultaat uitkomt op € 27,8 miljoen (2023: € 19,3 miljoen). 

Uitdagingen en groei

2024 was een uitdagend jaar, gekenmerkt door brede marktontwikkelingen zoals hoge materiële schadelasten, een toename in zowel het aantal als de omvang van branden, stijgende letselschades en herstelkosten. Deze factoren beïnvloedden onze resultaten en solvabiliteit, waardoor aanvullende herstelmaatregelen noodzakelijk waren. Om onze interne doelstelling voor solvabiliteit te behalen, zijn een aantal maatregelen genomen. Zo heeft een kapitaalstorting van 5 miljoen euro vanuit Bovemij N.V. naar N.V. Schadeverzekering-Maatschappij Bovemij plaatsgevonden. Deze is vanuit een dividend betaling van Bovemij Financieringsmaatschappij B.V. gefinancierd. Naast de reguliere inkoop van herverzekeringen zijn er verder per 1 januari 2025 additionele herverzekeringen, via quota-share, ingekocht. 

Ondanks deze uitdagingen zijn er ook positieve ontwikkelingen te noemen. Zo groeide ons loyale klantenbestand, breidde ons garantieaanbod zich uit en implementeerde we een nieuw backoffice systeem. Daarnaast herstelde ENRA zich na een moeilijk 2023 en in samenwerking met BOVAG ontwikkelden we een vernieuwde inkomenspropositie.

Onze klanten vertrouwden op ons voor het vinden van oplossingen voor complexe vraagstukken. Wij onderscheidden ons door het directe en persoonlijke contact met onze gepassioneerde, gespecialiseerde en vakkundige collega’s.

Aan het einde van 2023 zetten we een positieve stap door onze focus te verleggen. We namen bewust afscheid van de in 2020 ingevoerde platformstrategie, waardoor we ruimte creëerden voor vernieuwende initiatieven. Zo hebben we strategische beslissingen genomen die onze klantgerichtheid in onze kernactiviteiten – verzekeringen, datadiensten en garanties voor mobiliteitsbedrijven – verder versterken.
ViaBOVAG.nl is zelfstandig neergezet en de overige digitale- en datadiensten werden samengebracht onder één dak bij RDC in Amsterdam. Daarnaast werd het verstrekken van nieuwe financieringen voor leasing eind 2024 stopgezet. Dit houdt in dat er vanaf 2025 geen nieuwe financieringen worden verstrekt en dat lopende financieringscontracten aflopen volgens de contractuele voorwaarden.

Door vrijgekomen ruimte op Takenhofplein 1 en 3 en beter gebruik te maken van de ruimte op Takenhofplein 2, zijn twee locaties in Nijmegen afgestoten waardoor één locatie in Nijmegen overblijft.

Aandelenverkoop

In juni 2024 maakte BOVAG bekend een verkenning te starten naar de verkoop van een minderheidsbelang in Bovemij Group. Op dit moment bezit BOVAG 88% van de aandelen in Bovemij Group. Deze beslissing is door BOVAG genomen om een fonds op te richten waarmee in de komende jaren nieuwe projecten en diensten voor BOVAG-leden kunnen worden ontwikkeld. Daarnaast draagt de verkoop bij aan een bredere spreiding en efficiëntere inzet van het vermogen van BOVAG. Als onderdeel van de transactie is het de bedoeling dat de nieuwe aandeelhouder tevens een bod uitbrengt op alle uitstaande Bovemij-certificaten, die samen 12% van de aandelen vertegenwoordigen

Operationele verbeteringen

Bovemij Group, met merken als Bovemij Verzekeringen, ENRA, Autotrust en RDC, stond in 2024 voor aanzienlijke uitdagingen. Om de operationele kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren, zijn diverse maatregelen genomen. Dit omvatte onder andere het terugbrengen van het aantal managementfuncties, een doelmatigere inrichting van staffuncties en een striktere controle op externe kosten.

We hebben geïnvesteerd in betere informatiebeveiliging en DORA-naleving. Vorig jaar werkten we aan de vereiste volwassenheid volgens de DNB Good Practice, waardoor diverse DORA-onderwerpen al in onze werkstromen zijn geïntegreerd. DORA zal ook in 2025 nog de benodigde aandacht vragen.

Met een geactualiseerde strategie en een scherpere focus op onze kernactiviteiten, kunnen we klantvriendelijke digitale oplossingen implementeren en onze marktpositie verder uitbouwen. 

"Wij kijken vol vertrouwen naar de toekomst door ons te focussen op schadebeheersing en het optimaliseren van onze operationele processen, waarmee we onze rol als toonaangevende specialist en betrouwbare partner voor mobiliteitsbedrijven verder versterken." 

Leiderschapsvernieuwing

In 2024 vonden meerdere directiewisselingen plaats. Per 1 maart traden Miranda de Bruin aan als directeur van ENRA en Derk Wagelaar als directeur van RDC. Op 1 april volgde Nienke Bergsma-Eendhuizen als nieuwe directeur van Autotrust. Alle drie waren al binnen Bovemij Group actief. Daarnaast werd in december Fred Toussaint benoemd als directeur van de schadeverzekeringsactiviteiten. Met deze benoemingen is in 2024 een volledig vernieuwd directieteam gevormd binnen de business units van onze merken.

Vooruitblik op 2025

De veranderingen die we doorvoeren vergen tijd. In 2025 blijven we onze strategie voortzetten en versterken we onze positie als specialist en partner voor mobiliteitsbedrijven, ondersteund door een nieuw meerjarenplan.

De groep investeert in digitalisering en modernisering van bestaande diensten, de ontwikkeling van dataservices en het verhogen van de klanttevredenheid. Tegelijkertijd optimaliseren we onze verzekeringsactiviteiten door middel van premiemaatregelen, gerichte schadebeheersing en kostenverlaging. Onze garantiediensten blijven groeien, mede dankzij het sterke netwerk van Bovemij Verzekeringen en BOVAG. 

Ondernemerschap wordt gestimuleerd door de business units meer autonomie en flexibiliteit te geven binnen een divisionele organisatiestructuur. Dit zorgt ervoor dat commercieel gerichte IT-activiteiten per business unit wendbaar worden georganiseerd, zodat we sneller kunnen inspelen op marktveranderingen.

Op naar een nieuwe fase

Dit jaarverslag markeert onze overgang naar een nieuwe fase. Wij voelen ons sterk dankzij de inzet van al onze medewerkers, ondernemingsraad, aandeelhouders, ondernemers, leveranciers en partners en danken iedereen voor het vertrouwen, de betrokkenheid en inzet. In 2024 hebben we de basis gelegd; in 2025 zetten we vol vertrouwen in op een robuust financieel plan, verbeterde solvabiliteit en heldere groeidoelstellingen. Hoewel er goede vooruitgang is geboekt, beseffen we ook dat verdere stappen nodig zijn om ons marktleiderschap als specialist voor de mobiliteitsbranche te versterken en verankeren. We kijken uit naar een succesvol 2025.

Raad van Bestuur Bovemij N.V.
Hans Coffeng (CEO) en Ageeth Bakker (CFRO)