Onze medewerkers
Bij Bovemij Group geloven we dat onze medewerkers de sleutel zijn tot ons succes. We moedigen iedereen aan om zich continu te ontwikkelen en bieden volop mogelijkheden voor opleidingen en groei. Bovendien besteden we speciale aandacht aan leiderschap, zodat onze kernwaarden – vertrouwen, specialist en vakkundigheid – worden nageleefd.
In een organisatie die voortdurend in beweging is, doen we er alles aan om waardevolle professionals te behouden. Met een stimulerende werkomgeving en goede arbeidsvoorwaarden zorgen we ervoor dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt.
Aan het eind van 2024 had Bovemij Group 572 fte (2023: 594 fte) medewerkers in dienst, waarbij de gemiddelde leeftijd 45,1 jaar bedroeg. De leeftijd is gelijkmatig over alle leeftijdscategorieën verdeeld. Daarnaast bleef het gemiddelde aantal dienstjaren vrijwel onveranderd op 9,1 jaar (2023: 9,2 jaar).
Sociaal plan
In een periode waarin veel organisatorische aanpassingen noodzakelijk waren, was het sociaal plan daarbij een essentieel instrument om de nodige aanpassingen op een zorgvuldige en betrokken manier door te voeren. Het sociaal plan dat tot eind 2025 loopt, functioneert effectief en biedt de nodige ondersteuning aan onze medewerkers.
Naar aanleiding van de aangescherpte strategie eind 2023 zijn binnen diverse bedrijfsonderdelen de volgende activiteiten en aanpassingen doorgevoerd:
De leasebeheeractiviteiten binnen het bedrijfsonderdeel Financieringen zijn geleidelijk afgebouwd in 2024. Van de 50 betrokken medewerkers heeft de meerderheid gebruikgemaakt van de regelingen uit het sociaal plan. Enkele collega's zijn overgestapt naar andere onderdelen binnen Bovemij Group, terwijl 5 medewerkers hun werkzaamheden tot het einde van de lopende financieringscontracten voortzetten.
Begin 2024 hebben we de commerciële taken op groepsniveau gedecentraliseerd. Deze zijn nu integraal onderdeel van de business units, waardoor de commerciële medewerkers in marketing en binnen- en buitendiensten hun marktkennis optimaal kunnen inzetten. Dit versterkt de slagkracht en samenwerking binnen de organisatie.
In juli 2024 zijn we gestart met het vergroten van de slagvaardigheid en het realiseren van kostenbesparingen. Door het laten vervallen van enkele functies werken we efficiënter en met meer focus.
De 20 medewerkers van via.BOVAG.nl zijn zelfstandig verdergegaan als een opererende scale-up binnen BOVAG, gevestigd in Bunnik.
In 2024 hebben we diverse afdelingen, zoals HRM en Finance, aangepast aan onze nieuwe organisatiestructuur.
Ziekteverzuim gedaald
In 2024 hebben we het ziekteverzuim verder kunnen verlagen tot een jaargemiddelde van 5,0%. Hoewel dit iets boven het landelijk gemiddelde van 4,8% ligt, blijven we positieve stappen maken in het verminderen van verzuim. Vooral langdurend verzuim blijft een aandachtspunt, terwijl kortdurend verzuim minder vaak voorkomt. Dankzij de inzet van onze arbodienst ‘Richting’ en het versterkte casemanagement kunnen leidinggevenden beter ondersteuning bieden aan medewerkers die langere tijd uitvallen. Deze samenwerking heeft geleid tot een efficiëntere re-integratie en een snellere terugkeer naar het werk.
Medewerkerstevredenheid
Bovemij Group hecht grote waarde aan het vergroten van de medewerkerstevredenheid en het werkgeluk binnen de organisatie. Twee keer per jaar wordt het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd, waarmee inzicht wordt verkregen in de stemming, werkgeversreputatie en de drijfveren van onze medewerkers. Daarnaast wordt maandelijks een stemmingsmeter ingezet, waarbij door middel van het beantwoorden van twee korte vragen wordt aangeven hoe het gaat. Beide onderzoeken worden uitgevoerd via 2daysmood.
Door de grote veranderingen vanuit de aangescherpte strategie eind 2023 en kostenbesparingsprogramma's, hebben we te maken met een daling in de tevredenheid onder onze medewerkers. Dit signaal zien we als kans om verbeteringen door te voeren. Niet alle veranderingen raken onze bedrijfsonderdelen even hard. Daardoor zijn er onderlinge verschillen.
Bovemij Group | Bovemij Verzekeringen | ENRA | RDC | Autotrust | |
Respons | 62% | 64% | 83% | 58% | 93% |
Werkgeversreputatie | 6,6 | 6,3 | 6,7 | 6,8 | 8,3 |
Positieve stemming | 60% | 54% | 62% | 61% | 92% |
Recruitment
We hebben veel nieuwe medewerkers aangenomen door verloop, uitbreiding van functies, verminderen van externen en aantrekken van benodigde competenties.
In 2024 was het verloop binnen Bovemij Group relatief hoog met 22%. De reorganisatie wordt als de voornaamste oorzaak van dit hoge verloop beschouwd.
"Het afgelopen jaar was bijzonder druk op het gebied van recruitment."
Om ons recruitmentproces te versterken, hebben we een nieuw Applicant Tracking System (ATS) geïmplementeerd. Dit systeem stelt ons in staat om sollicitaties efficiënter te beheren, de communicatie met kandidaten te verbeteren en de doorlooptijd van wervingsprocessen te verkorten. Daarnaast hebben we onze 'werken bij'-website verbeterd, waardoor potentiële medewerkers gemakkelijker informatie kunnen vinden over openstaande vacatures en onze bedrijfscultuur beter kunnen leren kennen.
Huisvesting
In het afgelopen jaar hebben we onze huisvestingsstrategie verbeterd om onze organisatie goed te ondersteunen. Onze grootste locatie is Nijmegen, waar de ondersteunende diensten vanuit Bovemij Group, Bovemij Verzekeringen en SRM gevestigd zijn. Op 1 december 2024 hebben we onze drie vestigingen op Takenhofplein 1, 2 en 3 in Nijmegen samengevoegd tot één centrale locatie op Takenhofplein 2.
Naast Nijmegen hebben we locaties in Amsterdam (RDC), Assen (Autotrust), Grootebroek en Kaarst (ENRA).
De twee panden in eigendom van Bovemij Group hebben energielabel C (Grootebroek) en energielabel B (Takenhofplein 2, Nijmegen).
Verslag van de Ondernemingsraad (OR)
De OR begon in 2024 in volle bezetting (13 leden) aan de 2e helft van haar 4-jarige zittingsperiode.
Aan het einde van het jaar 2023 werd de aangescherpte strategie (Focus25) ingezet, waaraan veel in 2024 door de OR behandelde dossiers te koppelen waren. Zo was er de samenvoeging van ViaBovemij met RDC, de verzelfstandiging en verhuizing van ViaBOVAG.nl, de RDC provisioning keten en de overgang van Servicedesk en Deskaccountmanagement naar RDC. Maar ook meer organisatorische wijzigingen zoals bij de dossiers 'Slagvaardig Bovemij Verzekeringen', 'Bovemij Interne Diensten Finance & Control' en de 'verplaatsing van Data & Analytics naar Bovemij Verzekeringen' hadden -deels- hun oorsprong in Focus25. Deze laatstgenoemde trajecten hebben en hadden ook personele gevolgen door het verlies van arbeidsplaatsen. Hierdoor hebben deze trajecten binnen de OR extra aandacht.
De in 2023 ingezette sourcingstrategie had in 2024 nog vervolg in de adviesaanvraag Sourcing Werkplek, Telefonie en Servicedesk. Ook op HR-gebied had de OR nog wat dossiers te behandelen afgelopen jaar. Zo was de OR betrokken bij de benoeming van nieuwe preventiemedewerkers en een herziening van de Loonmethodiek.
Buiten al deze dossiers werd de OR uitgebreid bijgepraat en gehoord over onder meer de aandelenverkoop van BOVAG, projecten en de komende pensioenaanpassingen.
De OR heeft in 2024 een succesvolle algemene achterbanbijeenkomst georganiseerd waarbij de medewerkers werden geraadpleegd en geïnformeerd over lopende OR-dossiers, dit wordt doorgezet in 2025.
De samenstelling van de OR is in 2024 gewijzigd. Vijf leden hebben verspreid over het jaar Bovemij Group verlaten en de in juni georganiseerde verkiezing bracht helaas geen nieuwe OR leden op. Gelukkig werd één vacature aan het einde van het jaar alsnog vervuld. De OR beraadt zich op de werving van nieuwe OR leden in 2025 en daarbij eventuele toekomstige veranderingen in het kiesgroepenstelsel. Bovemij Group is volop in beweging, de OR ziet het als haar verantwoordelijkheid deze bewegingen op de voet te volgen.