Trends en ontwikkelingen

De Nederlandse mobiliteitsmarkt wordt sterk beïnvloed door wereldwijde trends zoals elektrificatie, globalisering, digitalisering en klimaatverandering. Deze ontwikkelingen leiden tot stijgende kosten, veranderende regelgeving en een markt die volop in beweging is, en een groeiende vraag naar gespecialiseerde verzekeringsoplossingen. Dit zijn trends in de wereld om ons heen, die invloed hebben op onze dienstverlening en bedrijfsvoering. 

Consolidatie en globalisering

Het aantal mobiliteitsbedrijven neemt af en de markt raakt geconcentreerder door consolidaties enerzijds en bedrijfsbeëindigingen van lokale garages anderzijds. Grote internationale automotive conglomeraten ontstaan, wat de complexiteit en risiconiveaus voor verzekeraars verhoogt. Chinese automerken winnen aan marktaandeel in Nederland en zetten lokale retailnetwerken op, inclusief service en onderhoud, wat extra verzekeringsbehoeften creëert en samenwerking met lokale partners vereist.

Inflatie 

Hoge inflatie, mede als gevolg van wereldwijde economische spanningen, zorgt voor stijgende kosten voor schadeherstel en andere claimgerelateerde uitgaven. Deze kosten worden grotendeels doorberekend in de verzekeringspremies, wat leidt tot hogere premies per polis. Verder dragen oplopende lonen, verhoogde herbouwkosten na brand en stijgende onderdelenprijzen bij aan de toenemende kosten van letsel- en voertuigschade. Tegelijkertijd worden technologische innovaties – zoals automatisering, data-analyse en digitale oplossingen – steeds vaker ingezet bij de afhandeling van schadeclaims. Deze vernieuwingen maken het schadeproces efficiënter en nauwkeuriger, waardoor het mogelijk is de kosten op termijn te verlagen ondanks de economische druk.

Klimaatverandering

Klimaatverandering zorgt voor meer extreem weer, zoals intensieve hagelbuien, hevige regenbuien, stormen, overstromingen en hittegolven, wat een directe impact heeft op de automotive- en mobiliteitsbranche. Deze weersomstandigheden leiden niet alleen tot meer schade aan voertuigen en infrastructuur, maar verhogen ook de kans op ongevallen en verstoringen in mobiliteitsdiensten. Verzekeraars in deze sector merken dat de schadeclaims stijgen en dat de verzekerde waarde van moderne, complexe voertuigen en mobiliteitsoplossingen toeneemt. Doordat voertuigen en systemen steeds geavanceerder worden, liggen de herstelkosten vaak hoger, wat extra druk legt op de verzekeringspremies. 

Om deze risico’s te beheersen, zetten verzekeraars in op betere risicobeoordeling en nauwkeurige weersvoorspellingen. Ze passen hun polisvoorwaarden en tarieven aan op basis van de toegenomen kans op schade, en investeren in preventieve maatregelen zoals slimme monitoring en waarschuwingssystemen. Daarnaast worden crisisplannen ontwikkeld, zodat de continuïteit van diensten gewaarborgd blijft. Door ook duurzame en klimaatbestendige innovaties te stimuleren, werkt de verzekeringsbranche actief aan het verkleinen van risico’s en het vergroten van de veerkracht in de automotive- en mobiliteitssector.

Diversificatie mobiliteitsmarkt

Autodealers breiden hun inkomstenbronnen uit door te diversifiëren naar tweewielers in fietsleasing en de e-bike markt. Onafhankelijke autohandel- en reparatiebedrijven richten zich steeds meer op de verkoop van gebruikte auto's. De groei van B2B-markten, zoals leasebedrijven, stimuleert nieuwe en gebruikte autoverkopen. In de B2C-markt is de verwachting dat nieuwe autoverkopen licht dalen, maar de occasionmarkt verder groeit. De vergrijzing van de totale vloot en de trend naar langere gebruiksduur van voertuigen leiden tot een groei in het aantal privévoertuigen met voertuig aansprakelijkheidsverzekering.

Ontwikkelingen automotive branche

De ontwikkelingen in de automotive sector zorgen voor een dynamische en veeleisende markt, met groeiende segmenten zoals elektrische en hybride voertuigen, e-bikes en de occasionmarkt. 

In 2024 werden er 381.227 (+3,1% t.o.v. 2023) nieuwe personenauto’s geregistreerd met een groeiende voorkeur voor EV's. Hybride voertuigen domineerden de nieuwverkoop met 159.705 registraties (41,9% marktaandeel), gevolgd door volledig elektrische voertuigen (132.166 registraties, 34,7%) en benzineauto’s (83.408 registraties, 21,9%). Door de afbouw van bpm-vrijstellingen en de invoering van zero-emissiezones in binnensteden zet de groei van elektrische bedrijfswagens door in de verduurzaming van wagenparken. In 2024 werden er 129.878 (+87,4% t.o.v. 2023) lichte bedrijfswagens geregistreerd. 

De occasionmarkt groeit doordat nieuwprijzen stijgen, waardoor meer consumenten kiezen voor gebruikte auto's. Dit leidt tot extra onderhoudswerk en een toenemende vraag naar verlengde garanties en betaalbare reparaties.

Autodealers spelen in op de veranderende mobiliteitsbehoefte door te investeren in de e-bike markt en fietsleasing, waarmee ze inspelen op de vraag naar duurzame alternatieven voor mobiliteitsgebruik. Deze diversificatie sluit aan bij de groeiende voorkeur voor milieuvriendelijke vervoersoplossingen.

Stijgende kosten voor auto-onderdelen en arbeid maken reparaties duurder, waardoor het hergebruik van onderdelen steeds belangrijker wordt om kosten te verlagen en duurzaamheid te bevorderen. 

Ontwikkelingen autoverzekeringen

Elektrificatie, connectiviteit en kunstmatige intelligentie (AI) veranderen de automotive sector ingrijpend, met grote gevolgen voor verzekeraars. Moderne voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en zelfrijdende technologieën, wat leidt tot hogere onderhouds- en reparatiekosten. Dat betekent meer investeren in gespecialiseerde reparatienetwerken en  premiestructuren aanpassen om deze kosten te dekken.
Door gebruik te maken van AI en geavanceerde data-analysetechnieken zijn nauwkeurigere risicoprofielen op te stellen, gepersonaliseerde verzekeringsproducten aan te bieden en kan het claim proces efficiënter worden. Daarnaast maakt gespecialiseerde data het mogelijk innovatieve verzekeringsmodellen te ontwikkelen. Verzekeraars voeren een aanzienlijke stijging van premies door als gevolg van hogere schadeherstelkosten, met name voor elektrische voertuigen.

De opkomst van autonome voertuigen biedt onzekerheid rondom aansprakelijkheid, waardoor verzekeraars nieuwe producten moeten ontwikkelen die verantwoordelijkheden tussen bestuurders, softwareleveranciers en fabrikanten dekken. De verschuiving naar elektrische voertuigen, gedreven door strengere milieuregels, vereist aanpassing van verzekeringsproducten en premieberekeningen. Preventieve maatregelen zoals geavanceerde camera’s en sensoren worden steeds belangrijker om het aantal claims te verminderen en premies stabiel te houden. Bovendien biedt technologie voor rijgedrag monitoring mogelijkheden voor premiekorting, hoewel dit ook privacyvraagstukken oproept. Traditionele premieberekeningen op basis van voertuiggewicht blijken niet meer passend voor zwaardere elektrische voertuigen, wat verzekeraars dwingt nieuwe modellen te ontwikkelen die factoren zoals actieradius en milieuvriendelijkheid meenemen.

Verzekeraars spelen een cruciale rol door hun premies en verzekeringsproducten aan te passen aan deze veranderingen, waarbij ze investeren in geavanceerde technologieën en data-analyse om risico’s effectief te beheren en klanttevredenheid te verhogen.

Ontwikkelingen fietsverzekeringen

De fietsverzekeringsmarkt is een groeiend segment binnen de verzekeringssector, gedreven door een groeiende fietsactiviteit en de toenemende behoefte aan veiligheid en bescherming. Innovaties in dekkingsopties, slimme technologieën en op gebruik gebaseerde modellen zorgen ervoor dat deze markt klaar is voor een voortdurende groei. Naarmate fietsen steeds populairder wordt als middel voor woon-werkverkeer, recreatie en sport, neemt ook het belang van fietsverzekeringen toe. Steeds meer regio’s stimuleren fietsen als een duurzame en gezonde vorm van transport, waardoor er aanzienlijke kansen ontstaan voor de sector.

Toch heeft de markt de afgelopen jaren ook zijn uitdagingen gekend. Na een moeilijke periode in 2023, die mede het gevolg was van de nasleep van de corona-pandemie, bleek het verkoopjaar in 2024 eveneens uitdagend, ondanks de groeiende vraag naar e-bikes. In Nederland hebben enkele pioniers op de markt, zoals Stella, Qwic en Amslod, faillissementen moeten verwerken – al hebben de eerste twee inmiddels een doorstart gemaakt. Voor 2025 wordt dan ook verwacht dat de trendbreuk na corona zal worden hersteld, waardoor de markt weer op koers komt.

Een belangrijk aandachtspunt binnen de sector blijft de hoge schadelast, voornamelijk veroorzaakt door (georganiseerde) diefstal. Om dit aan te pakken, blijft de branche in gesprek over preventie en recovery. In dit kader breidt de Stichting VbV in 2025 haar focus uit van automotive en bromfietsen naar criminaliteit rondom fietsen. Met initiatieven op het gebied van registratie en identificatie, de ontwikkeling van nieuwe technologieën, het vereenvoudigen van de communicatie tussen marktpartijen en het genereren van nauwkeurige analyses en cijfers, wordt er hard gewerkt aan een betere preventie van fietsdiefstal.

Door de hoge aanschafprijzen van fietsen is er een toegenomen bereidheid van consumenten om een fietsverzekering af te sluiten en schades te melden. Daarnaast krijgen preventiemaatregelen zoals track & trace steeds meer aandacht. Deze trends bieden perspectieven voor een verdere professionalisering en expansie van de fietsverzekeringsmarkt.