Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Aan: de Algemene Vergadering en de Raad van Commissarissen van Bovemij N.V.
Verklaring over de jaarrekening 2024
Ons oordeel
Naar ons oordeel geeft de jaarrekening van Bovemij N.V. (‘de vennootschap’) een getrouw beeld van de grootte en de samenstelling van het vermogen van de vennootschap en de groep (de vennootschap samen met haar dochtermaatschappijen) op 31 december 2024 en van het resultaat over 2024 in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 van het in Nederland geldende Burgerlijk Wetboek (‘BW’).
Wat we hebben gecontroleerd
Wij hebben de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening 2024 van Bovemij N.V. te Nijmegen gecontroleerd. De jaarrekening omvat de geconsolideerde jaarrekening van de groep en de enkelvoudige jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit:
de geconsolideerde en enkelvoudige balans per 31 december 2024;
de geconsolideerde en enkelvoudige winst-en-verliesrekening over 2024; en
de toelichting met een overzicht van de gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving en overige toelichtingen.
Het stelsel voor financiële verslaggeving dat is gebruikt voor het opmaken van de jaarrekening is Titel 9 Boek 2 BW.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens Nederlands recht, waaronder ook de Nederlandse controlestandaarden vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de paragraaf ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’.
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel.
Onafhankelijkheid
Wij zijn onafhankelijk van Bovemij N.V. zoals vereist in de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta), de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assuranceopdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Onze controleaanpak
Wij hebben onze controlewerkzaamheden met betrekking tot de kernpunten, fraude en continuïteit, en de aangelegenheden daaruit, bepaald in de context van de controle van de jaarrekening als geheel en bij het vormen van ons oordeel hierover. De informatie ter ondersteuning van ons oordeel, zoals onze bevindingen en observaties ten aanzien van individuele kernpunten, de controleaanpak frauderisico’s en de controleaanpak continuïteit, moet in dat kader worden bezien en niet als afzonderlijke oordelen of conclusies.
Samenvatting en context
Bovemij N.V. is een vennootschap die aan het hoofd staat van een groep. Deze groep richt zich primair op de mobiliteitsbranche door het aanbieden van verzekeringen, financieringen en data-activiteiten. De groep bestaat uit verschillende groepsonderdelen en daarom hebben wij de reikwijdte en aanpak van de groepscontrole overwogen zoals uiteengezet in de paragraaf ‘De reikwijdte van onze groepscontrole’.
Het financiële jaar 2024 kenmerkte zich door de effecten van de eind 2023 ingezette nieuwe strategie en het nemen van maatregelen ten behoeve van de verbetering van het rendement en de solvabiliteitspositie. Deze maatregelen en de hoogte van de solvabiliteitspositie hadden een invloed op de controleaanpak, zoals beschreven in de sectie ‘Materialiteit’, ‘De reikwijdte van onze groepscontrole’ en ‘De kernpunten van onze controle’. Voor PwC was boekjaar 2024 het eerste jaar als controlerend accountant.
Als onderdeel van het ontwerpen van onze controleaanpak hebben wij de materialiteit bepaald en het risico van materiële afwijkingen in de jaarrekening geïdentificeerd en ingeschat. Wij besteden bijzondere aandacht aan die gebieden waar de Raad van Bestuur belangrijke schattingen heeft gemaakt, bijvoorbeeld bij significante schattingen waarbij veronderstellingen over toekomstige gebeurtenissen worden gemaakt die inherent onzeker zijn.
In de 'Toelichting op de geconsolideerde balans en winst-en-verliesrekening' in paragraaf 'Gebruik van schattingen en veronderstellingen' van de jaarrekening heeft de vennootschap de schattingsposten en de belangrijkste bronnen van schattingsonzekerheid uiteengezet. Vanwege de significante schattingsonzekerheid en het gerelateerde hogere inherente risico verbonden aan de waardering van de technische voorziening voor te betalen schaden (incl. IBN(E)R), de toelichting op de kapitaalpositie op basis van Solvency II-regelgeving en de waardering van het vastgoed als onderdeel van de niet- beursgenoteerde beleggingen, hebben wij deze aangemerkt als kernpunten zoals uiteengezet in de paragraaf ‘De kernpunten van onze controle’. Tevens hebben wij de impact van de strategische heroriëntatie en de IT general controls en interne beheersing aangemerkt als kernpunt vanwege de impact op de organisatie en onze controle
In de 'Toelichting op de geconsolideerde balans en winst-en-verliesrekening' in paragraaf 'Gebruik van schattingen en veronderstellingen' van de jaarrekening heeft de vennootschap meer schattingen opgenomen, wij hebben niet al deze schattingen als significant aangemerkt en niet als kernpunt van onze controle. De niet-beursgenoteerde beleggingen die toezien op hypotheekfondsen en andere leningen kennen lagere inherente risico’s en bevatten minder schattingsonzekerheid, derhalve hebben wij deze niet aangemerkt als kernpunt.
Management heeft daarnaast een belangrijke schatting op vorderingen uit hoofde van lease benoemd. Gezien het afbouwen van deze portefeuille en de lagere inherente risico’s verbonden met deze portefeuille hebben wij deze niet aangemerkt als kernpunt.
Bovemij N.V. heeft de potentiële impact van klimaatverandering op haar financiële positie beoordeeld. In de paragraaf 'Risicomanagement' in het bestuursverslag heeft de entiteit de risico’s voortkomend uit de klimaatverandering nader toegelicht. Hierbij geeft de Raad van Bestuur aan dat zij het grootste risico ziet bij calamiteiten vanuit hagel en overstroming die een hoge schadelast veroorzaken. Dit risico wordt beheerst door aangegane herverzekering en doordat de polissen kortlopend van aard zijn waardoor de premies jaarlijks kunnen worden aangepast. De beleggingen zijn voor het merendeel beursgenoteerd, waarbij zij veronderstelt dat het risico van klimaatverandering in de beurskoers is gereflecteerd. Wij hebben de beoordeling van de aan klimaat gerelateerde risico’s door de entiteit besproken met de Raad van Bestuur en de potentiële impact op de financiële positie inclusief de onderliggende assumpties en schattingen geëvalueerd. De verwachte effecten van klimaatverandering leiden niet tot een kernpunt van onze controle.
Wij hebben ervoor gezorgd dat de controleteams, zowel op groepsniveau als op het niveau van de groepsonderdelen, over voldoende specialistische kennis en expertise beschikten die nodig zijn voor de controle van een verzekeringsbedrijf. Naast accountants met kennis en ervaring op het gebied van de controle van verzekeraars, hebben wij daarom actuariële en IT- specialisten en specialisten op het gebied van onroerend goed waarderingen en financieringen in ons team opgenomen.
Wij hebben mede als gevolg van geconstateerde leemtes op het gebied van IT general controls en de staat van de interne beheersing, zoals benoemd in 'De kernpunten van onze controle', een grotendeels gegevensgerichte controle uitgevoerd.
De hoofdlijnen van onze controleaanpak waren als volgt:
Materialiteit |
|
Reikwijdte van de controle |
|
|
Kernpunten |
|
|
|
|
|
Overwegingen voor de eerstejaarscontrole
Na onze benoeming tot accountant van de vennootschap hebben wij een uitgebreid transitieplan ontwikkeld en uitgevoerd. Wij hebben, als onderdeel van dit plan, kennis en begrip verkregen van de strategie van de groep, de bedrijfsactiviteiten, de interne beheersingsomgeving en de IT-omgeving. We zijn nagegaan hoe de jaarrekening en het interne beheersingsraamwerk van de vennootschap en de groep beïnvloed werden door deze aspecten. Wij hebben, aanvullend hierop, de jaarrekening van het vorige verslagjaar gelezen en een review uitgevoerd op de controledossiers van de voorgaande accountant en hebben de uitkomsten van de hierin opgenomen werkzaamheden besproken en geëvalueerd. We hebben met de voorgaande accountant de eindbesprekingen en de bijeenkomsten van de auditcommissie en de algemene vergadering van aandeelhouders met betrekking tot de controle over 2023 bijgewoond. Op basis van, onder meer, deze werkzaamheden en activiteiten hebben wij voldoende en geschikte controle-informatie verkregen over de beginsaldi. Verder hebben wij onze risicoanalyse gemaakt, onze controlestrategie bepaald en ons controleplan voor 2024 opgesteld. Het controleplan hebben wij besproken met de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen.
Materialiteit
De reikwijdte van onze controle wordt beïnvloed door het toepassen van materialiteit. Het begrip ‘materieel’ wordt toegelicht in de paragraaf ‘Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening’.
Wij bepalen, op basis van ons professionele oordeel, kwantitatieve grenzen voor materialiteit waaronder de materialiteit voor de jaarrekening als geheel, zoals uiteengezet in onderstaande tabel. Deze grenzen, evenals de kwalitatieve overwegingen daarbij, helpen ons om de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden voor de individuele posten en toelichtingen in de jaarrekening te bepalen en om het effect van onderkende afwijkingen, zowel individueel als gezamenlijk, op de jaarrekening als geheel en op ons oordeel, te evalueren.
Materialiteit voor de groep | € 3.700.000 |
Hoe is de materialiteit bepaald | Wij bepalen de materialiteit op basis van ons professionele oordeel. Als basis voor deze oordeelsvorming gebruikten we 2% van het eigen vermogen. Voor de controle van de Solvency II- informatie in de jaarrekening hebben wij onze werkzaamheden zodanig ingericht dat een afwijking van maximaal 5%-punt van de Solvency II-ratio ongedetecteerd zou kunnen blijven. |
De overwegingen voor de gekozen benchmark | We gebruikten het eigen vermogen als de primaire, algemeen geaccepteerde, benchmark, op basis van onze analyse van de gemeenschappelijke informatiebehoeften van gebruikers van de jaarrekening. Op basis daarvan zijn wij van mening dat het eigen vermogen het meest relevante kengetal is voor de financiële prestaties van de vennootschap. |
Materialiteit voor groepsonderdelen | Omdat de controle van de groep vanuit een geconsolideerd perspectief is ingericht: combinatie van een controle van de volledige financiële informatie van het significante groepsonderdeel aangevuld met specifieke controlewerkzaamheden op geselecteerde jaarrekeningposten bij de andere groepsonderdelen in de reikwijdte van de controle, zijn deze controlewerkzaamheden met de groepsmaterialiteit uitgevoerd. |
Wij houden ook rekening met afwijkingen en/of mogelijke afwijkingen die naar onze mening om kwalitatieve redenen materieel zijn.
Wij zijn met de Raad van Commissarissen overeengekomen dat wij tijdens onze controle geconstateerde afwijkingen boven de €185.000 aan hen rapporteren evenals kleinere afwijkingen die naar onze mening om kwalitatieve redenen relevant zijn.
De reikwijdte van onze groepscontrole
Bovemij N.V. is een vennootschap die aan het hoofd staat van een groep van entiteiten. De financiële informatie van deze groep is opgenomen in de geconsolideerde jaarrekening van Bovemij N.V.
Wij zijn verantwoordelijk voor het identificeren en inschatten van risico’s op een afwijking van materieel belang in de jaarrekening van de groep, met inbegrip van risico’s met betrekking tot het consolidatieproces. Op basis van onze risico- inschatting hebben wij de reikwijdte van onze controle zodanig bepaald dat wij voldoende controlewerkzaamheden verrichten om in staat te zijn een oordeel te geven over de jaarrekening als geheel.
Als onderdeel van de reikwijdte van onze controle hebben wij bepaald welke controlewerkzaamheden op groepsniveau of op het niveau van groepsonderdelen en of betrokkenheid van accountants van groepsonderdelen nodig was.
Op basis hiervan hebben wij bij 1 groepsonderdeel controles van de volledige financiële informatie uitgevoerd omdat dit groepsonderdeel significant werd geacht op basis van risico of omvang. Additioneel zijn 7 groepsonderdelen in de reikwijdte van de groepscontrole betrokken om voldoende dekking te verkrijgen voor de controle van individuele posten van de geconsolideerde jaarrekening.
In totaal hebben wij met het uitvoeren van deze werkzaamheden de volgende dekking over onderstaande jaarrekeningposten verkregen:
Omzet | 100% |
Balanstotaal | 79% |
Resultaat voor belasting | 70% |
De dekking op het resultaat voor belasting is op basis van absoluut gemaakte resultaten tot stand gekomen, waarbij voor het niet verzekeringstechnische resultaat, dat voortkomt uit de diverse kleinere bedrijfsonderdelen, de gecontroleerde beheerskosten en de gecontroleerde beleggingsresultaten zijn meegeteld in het gecontroleerde deel.
De groepsonderdelen die niet onder de reikwijdte van de controle vallen vertegenwoordigen geen van alle meer dan 2% van de geconsolideerde omzet of het geconsolideerde balanstotaal. Op de financiële informatie van deze resterende groepsonderdelen hebben we op groepsniveau, onder meer, cijferanalyses uitgevoerd om onze inschatting, dat deze onderdelen geen significante risico’s op materiële fouten bevatten, te bevestigen.
Wij hebben geen gebruik gemaakt van andere accountants bij de controle van de onderdelen.
Door bovengenoemde werkzaamheden bij (groeps)onderdelen, gecombineerd met aanvullende werkzaamheden op groepsniveau, zijn wij in staat geweest om voldoende en geschikte controle-informatie met betrekking tot de financiële informatie van de groep te verkrijgen als basis voor ons oordeel over de jaarrekening.
Controleaanpak frauderisico’s
Wij hebben risico’s op een afwijking van materieel belang in de jaarrekening die het gevolg is van fraude geïdentificeerd en ingeschat. Wij hebben tijdens onze controle inzicht verkregen in Bovemij N.V. en haar omgeving en de componenten van het interne beheersingssysteem, waaronder het risico-inschattingsproces en de wijze waarop de Raad van Bestuur inspeelt op frauderisico’s en het interne beheersingssysteem monitort en de wijze waarop de raad van commissarissen toezicht uitoefent en de uitkomsten daarvan. Wij verwijzen naar hoofdstuk 'Risicomanagement' van het jaarverslag, waarin de Raad van Bestuur haar frauderisicoanalyse heeft opgenomen.
Wij hebben ten aanzien van het risico op afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude de opzet en implementatie van de interne beheersing geëvalueerd, waaronder de frauderisicoanalyse van het management, de gedragscode, de klokkenluidersregeling, en de incidentenregistratie, en voor zover wij dat noodzakelijk achtten voor onze controle, de werking getoetst van deze interne beheersmaatregelen.
Wij hebben kennisgenomen van de beschikbare informatie en om inlichtingen gevraagd bij de leden van de Raad van Bestuur, de Raad van Commissarissen, de interne accountantsdienst, juridische zaken, de compliance afdeling en personeelszaken of zij op de hoogte zijn van feitelijke, vermeende of vermoede fraude. Hieruit volgden geen signalen van feitelijke, vermeende of vermoede fraude die kunnen leiden tot een afwijking van materieel belang.
Als onderdeel van ons proces voor het identificeren van frauderisico’s, hebben wij in samenwerking met onze forensische specialisten frauderisicofactoren overwogen met betrekking tot frauduleuze financiële verslaggeving, oneigenlijke toe-eigening van activa en omkoping en corruptie. Wij hebben geëvalueerd of deze factoren een indicatie vormden voor de aanwezigheid van frauderisico’s.
De door ons geïdentificeerde frauderisico’s en uitgevoerde specifieke werkzaamheden zijn als volgt:
Geïdentificeerde frauderisico’s | Onze controlewerkzaamheden en observaties |
Het risico dat de Raad van Bestuur maatregelen van interne beheersing doorbreekt | |
De Raad van Bestuur bevindt zich in een unieke positie om fraude te plegen, omdat het in staat is de administratieve vastleggingen te manipuleren en frauduleuze financiële overzichten op te stellen door interne beheersingsmaatregelen te doorbreken die anderszins effectief lijken te werken. Daarom besteden wij bij al onze controles aandacht aan het risico van het doorbreken van maatregelen van interne beheersing door de Raad van Bestuur met betrekking tot: | Wij hebben waar relevant de opzet en implementatie geëvalueerd en de werking getoetst van de maatregelen van interne beheersing die het risico op doorbreking van de interne beheersing moeten mitigeren in de processen voor het genereren en verwerken van journaalposten en het maken van schattingen. Tevens hebben wij specifieke aandacht gegeven aan de toegangsbeveiligingen in het IT-systeem en de mogelijkheid dat hierdoor functiescheidingen worden doorbroken. Bij het beoordelen van de opzet en het bestaan van de interne beheersing met betrekking tot het betaalproces hebben wij bepaalde leemten in de interne beheersing geconstateerd. Wij verwijzen voor een verdere uiteenzetting naar de kernpunten van onze controle. |
Het risico dat excasso betaalbatches onrechtmatig worden aangepast | |
Door leemtes in de interne beheersing kunnen medewerkers van de financiele administratie excasso betaalbatches onrechtmatig aanpassen zonder dat dit (tijdig) wordt gedetecteerd. Hierdoor bestaat het risico van frauduleuze betalingen. | Wij hebben de interne beheersmaatregelen rondom excassobetalingen getoetst. Hierbij hebben wij vastgesteld dat de mitigerende maatregelen onvoldoende zijn, met uitzondering van die rondom grotere betalingen die geaccordeerd worden door de CFRO. |
Uitgebreide toegangsrechten binnen het financieel systeem kunnen leiden tot doorbreken van functiescheiding | |
Tijdens de werkzaamheden rondom de opzet van de beheersmaatregelen binnen het inkoop- en betalingsproces hebben wij geconstateerd dat een tweetal medewerkers binnen de financiële afdeling als functioneel beheerder kon optreden. Deze rol geeft de mogelijkheid om de ingebouwde functiescheiding te doorbreken door het aanpassen van de autorisatieflow. Deze rol geeft niet de mogelijkheid tot het aanpassen van de gecodeerde functionaliteit van functiescheiding, maar wel de mogelijkheid de personen die klaarzetten en controleren te vervangen. Hierbij is het mogelijk om dezelfde persoon aan te wijzen voor beide rollen. | Doordat binnen het financieel systeem de functiescheidingsfunctionaliteit hard is afgedwongen is het altijd noodzakelijk dat er een klaarzetter en een controleur zijn in een workflow. Hierdoor is achteraf ook eenvoudig te zien wie deze rollen heeft verricht. Om vast te stellen dat de personen met uitgebreide rechten geen gebruik hebben gemaakt van de functionaliteit om zichzelf beide rollen toe te wijzen, hebben wij een data-analyse hierop uitgevoerd. Wij hebben vastgesteld dat gedurende 2024 geen oneigenlijke toewijzing van rollen heeft plaatsgevonden binnen het financieel systeem. |
Wij hebben het risico op een afwijking van materieel belang als gevolg van fraude in de verantwoording van de premieomzet overwogen en zijn tot de conclusie gekomen dat dit niet tot een significant risico leidt voor de audit, onder meer vanwege de beperkte complexiteit, omdat transacties geautomatiseerd plaatsvinden, en aangezien de transacties individueel een relatief geringe omvang kennen.
Wij hebben in onze controle een element van onvoorspelbaarheid ingebouwd. Daarnaast hebben we kennisgenomen van correspondentie met toezichthouders en zijn wij tijdens de controle alert gebleven op indicaties voor fraude. Ook hebben wij de uitkomst van andere controlewerkzaamheden beoordeeld en overwogen of er bevindingen zijn die een aanwijzing vormen voor fraude of het niet-naleven van wet- en regelgeving.
Controleaanpak continuïteit
Zoals toegelicht in het onderdeel ‘Continuïteit’ in het Verslag van de Raad van Bestuur heeft de Raad van Bestuur de continuïteitsbeoordeling van de vennootschap voor ten minste twaalf maanden vanaf de datum van opmaken van de jaarrekening uitgevoerd en geen gebeurtenissen of omstandigheden geïdentificeerd die gerede twijfel kunnen doen ontstaan over de mogelijkheid van de entiteit om haar continuïteit te handhaven (hierna: continuïteitsrisico’s).
Onze werkzaamheden om de continuïteitsbeoordeling van de Raad van Bestuur te evalueren omvatten onder andere:
Overwegen of de continuïteitsbeoordeling van de Raad van Bestuur alle relevante informatie bevatte waarvan wij als gevolg van onze controle kennis hadden. Door kennis te nemen van de ‘Own Risk and Solvency Assessment’ (ORSA) waarin (toekomstige) scenario’s en risico’s zijn doorgerekend en vertaald naar potentiële effecten op de (toekomstige) solvabiliteitspositie en de uitkomsten van de Solvency II berekeningen en de Raad van Bestuur bevragen over de belangrijkste veronderstellingen en uitgangspunten.
Evalueren van de begrote operationele resultaten en daaraan gerelateerde kasstromen voor de periode van ten minste twaalf maanden vanaf de datum van opmaken van de jaarrekening rekening houdend met onze kennis uit de controle.
Analyseren of de huidige en de benodigde financiering voor het kunnen continueren van het geheel van de bedrijfsactiviteiten is gewaarborgd, inclusief het voldoen aan relevante convenanten.
Inwinnen van inlichtingen bij de Raad van Bestuur over de kennis van continuïteitsrisico’s na de periode van de door de raad van bestuur verrichte continuïteitsbeoordeling.
Onze controlewerkzaamheden hebben geen informatie opgeleverd die strijdig is met de veronderstellingen en aannames van de Raad van Bestuur over de gehanteerde continuïteitsveronderstelling.
De kernpunten van onze controle
In de kernpunten van onze controle beschrijven wij zaken die naar ons professionele oordeel het meest belangrijk waren tijdens de controle van de jaarrekening. Wij hebben de Raad van Commissarissen op de hoogte gebracht van de kernpunten. De kernpunten vormen geen volledige weergave van alle risico’s en punten die wij tijdens onze controle hebben geïdentificeerd en hebben besproken. Wij hebben in deze paragraaf de kernpunten beschreven met daarbij een samenvatting van de op deze punten door ons uitgevoerde werkzaamheden.
Kernpunten | Onze controlewerkzaamheden en observaties |
Waardering van de technische voorziening voor te betalen schaden (incl. IBN(E)R) | |
Wij verwijzen naar de paragraaf ‘Technische voorzieningen’ in de grondslagen voor de waardering van activa en passiva en naar paragraaf 9 ‘‘Technische Voorzieningen’ in de toelichting op de geconsolideerde balans. | |
De technische voorzieningen voor te betalen schaden gerelateerd aan verzekeringscontracten, en het aandeel van de herverzekeraar in de technische voorzieningen, bevatten significante schattingen, gebaseerd op aannames over de verwachte netto uitgaande kasstroom van de openstaande nog af te wikkelen schaden. | We hebben de opzet en het bestaan geëvalueerd van de maatregelen van interne beheersing en, voor zover relevant voor onze controle, de effectieve werking van deze maatregelen getoetst met betrekking tot (het gebruik van) de juiste en volledige basisgegevens bij de waardering van technische voorzieningen voor te betalen schaden. Wij hebben, mede gezien de effectiviteit van de interne beheersing, geconcludeerd dat een voornamelijk gegevensgerichte controleaanpak het meest passend was. |
Toelichting op de kapitaalpositie op basis van de Solvency II-regelgeving | |
Wij verwijzen naar de paragraaf 6 ‘‘Groepsvermogen’ in de toelichting op de geconsolideerde balans. | |
Bovemij bepaalt het ter dekking van de aangegane risico’s aan te houden kapitaal volgens de Solvency II-regelgeving. De kapitaalpositie wordt bepaald op basis van het aanwezige kapitaal en het vereiste kapitaal. | Wij hebben getoetst of het aanwezige kapitaal bij de gehanteerde economische balans juist en volledig is verantwoord en vastgesteld dat deze economische balans is opgesteld in overeenstemming met de Solvency II- regelgeving. |
Waardering van niet-beursgenoteerde beleggingen – vastgoed | |
Wij verwijzen naar de paragraaf ‘Beleggingen’ in de grondslagen voor de waardering van activa en passiva en naar paragraaf 2 ‘Beleggingen’ in de toelichting op de geconsolideerde balans. | |
De niet-beursgenoteerde beleggingen omvatten investeringen in terreinen en gebouwen voor eigen gebruik en overige terreinen en gebouwen. | We hebben de werking van de interne beheersingsmaatregelen gericht op de betrouwbaarheid van de brondata voor de waardering van de betreffende activa getest en geconcludeerd dat we hier, voor zover relevant voor onze controle, gebruik van kunnen maken. |
Impact van strategische heroriëntatie | |
Wij verwijzen naar het 'Voorwoord' en de paragraaf ‘Strategische heroriëntatie resulteert in verbeterde resultaten’ in het hoofdstuk ‘Financiële resultaten’ als onderdeel van het verslag van de raad van bestuur. | |
Bovemij heeft eind 2023 haar strategie aangescherpt, met focus op verzekeringen, garanties en datadiensten. De implementatie hiervan heeft onder meer geleid tot: | Wij hebben periodiek overleg gevoerd met het management en de Raad van Bestuur van Bovemij N.V. Tijdens deze overleggen hebben wij de implementatie van de strategie en de status en voortgang van de genomen acties en maatregelen besproken als onderdeel van een zogeheten focuspuntenlijst. Per onderwerp hebben wij vervolgens geëvalueerd of in het kader van de jaarrekeningcontrole (additionele) werkzaamheden nodig waren. Dit heeft onder meer geleid tot de volgende werkzaamheden: |
IT General Controls / interne beheersing | |
Wij verwijzen naar hoofdstuk ‘Risicomanagement’ paragraaf ‘Bovemij Control Framework’ en ‘Operationeel risicogebied’ | |
Bovemij is voor de beheerste bedrijfsvoering afhankelijk van de betrouwbaarheid van haar geautomatiseerde systemen en van de kwaliteit van haar interne beheersing. Bovemij zit in een transitiefase voor het optimaliseren van de geautomatiseerde systemen en de versimpeling van het IT landschap. In 2024 zijn onder meer een systeemmigratie gerealiseerd voor een belangrijk polissysteem alsmede voor het financiële administratiesysteem. Naast het optimaliseren van de IT systemen werkt Bovemij aan het verbeteren van het Bovemij Control Framework om dit gefaseerd te implementeren in 2025. | Wij hebben specialisten op het gebied van IT audit ingezet bij het toetsen van de IT General Controls en samen met hen de additionele controlewerkzaamheden gedefinieerd om de leemtes op het gebied van IT General Controls te kunnen mitigeren. Wij hebben een data-analyse uitgevoerd op het werkelijke gebruik van uitgebreide accountrechten en vastgesteld dat deze niet zijn gebruikt. Wij hebben mede als gevolg van de staat van de interne beheersing een grotendeels gegevensgerichte controle uitgevoerd. |
Verklaring over de in het jaarverslag opgenomen andere informatie
Het jaarverslag omvat ook andere informatie. Dat betreft alle informatie in het jaarverslag anders dan de jaarrekening en onze controleverklaring daarbij.
Op grond van onderstaande werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
met de jaarrekening verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
alle informatie bevat die op grond van Titel 9 Boek 2 BW is vereist voor het bestuursverslag en de overige gegevens.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit de jaarrekeningcontrole of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in Titel 9 Boek 2 BW en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de jaarrekening.
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie, waaronder het bestuursverslag en de overige gegevens in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW.
Verklaring betreffende overige door wet- en regelgeving gestelde vereisten
Onze benoeming
Wij zijn op 14 april 2023 benoemd als externe accountant van Bovemij N.V. door de Raad van Commissarissen volgend een besluit van de algemene vergadering op 14 april 2023 dat jaarlijks is herbevestigd door de aandeelhouders. Wij zijn nu voor een onafgebroken periode van 1 jaar accountant van de vennootschap.
Verantwoordelijkheden met betrekking tot de jaarrekening en de accountantscontrole
Verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen voor de jaarrekening
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor:
het opmaken en het getrouw weergeven van de jaarrekening in overeenstemming met Titel 9 Boek 2 BW; en voor
een zodanige interne beheersing die de Raad van Bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de jaarrekening mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de jaarrekening moet de Raad van Bestuur afwegen of de vennootschap in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond van het genoemde verslaggevingsstelsel moet de Raad van Bestuur de jaarrekening opmaken op basis van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de Raad van Bestuur het voornemen heeft om de vennootschap te liquideren of de bedrijfsactiviteiten te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is. De Raad van Bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of de vennootschap haar bedrijfsactiviteiten kan voortzetten, toelichten in de jaarrekening.
De Raad van Commissarissen is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces van financiële verslaggeving van de vennootschap.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de jaarrekening
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door ons af te geven oordeel.
Onze doelstellingen zijn een redelijke mate van zekerheid te verkrijgen over de vraag of de jaarrekening als geheel geen afwijking van materieel belang bevat als gevolg van fraude of van fouten en een controleverklaring uit te brengen waarin ons oordeel is opgenomen. Een redelijke mate van zekerheid is een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid en is geen garantie dat een controle die overeenkomstig de controlestandaarden is uitgevoerd altijd een afwijking van materieel belang ontdekt wanneer hier sprake van is.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze jaarrekening nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Een meer gedetailleerde beschrijving van onze verantwoordelijkheden is opgenomen in de bijlage bij onze controleverklaring.
Amsterdam, 24 april 2025
PricewaterhouseCoopers Accountants N.V.
drs. G.J. Heuvelink RA