Wouter van Kesteren: ‘Mobiliteitsbedrijf, Bovemij, BOVAG én de Nederlandse consument worden beter van viaBOVAG!’
Op bezoek in Bunnik, waar Wouter van Kesteren (directeur van viaBOVAG.nl) en zijn team elke dinsdag samenkomen om van viaBOVAG hét mobiliteitsplatform van Nederland te maken.
Wouter, hoe is het met je?
‘Het is goed. We zijn zo druk en lekkah bezig. We maken zoveel stappen op meerdere fronten. Enige nadeel is dat de tijd zo snel gaat. Voor ik er erg in heb, is het alweer het einde van de week, het einde van de maand, het einde van het jaar. Soms worden we wel door de kalender geleefd; we komen dan soms tijd tekort om alles te verhapstukken. Terwijl het zo belangrijk is om soms even stil te staan, even terug te kijken naar hoe het gaat en hoe het beter kan. Maar dat die tijd zo snel gaat is ook positief, want time flies when you’re having fun. Het is gewoon gaaf hier.’
Even een stap terug: waarom is het ook alweer zo belangrijk dat we samen met BOVAG viaBOVAG.nl startten?
‘De enige manier waarop we als BOVAG en Bovemij toekomstbestendig kunnen worden is door ons met de eindklant te bemoeien. En dat is precies wat we nu met viaBOVAG.nl doen. Mobiliteitsbedrijven zijn het laatste decennium steeds afhankelijker geworden van externe platforms op het internet; zij moesten steeds meer betalen om hun voorraad op die sites te kunnen adverteren, waardoor zij gewoon uitgemolken werden. De roep om een eigen platform is afgelopen jaar door ons beantwoord met de lancering van viaBOVAG. We zijn nu nog een relatief kleine speler; we hebben bijna 70.000 auto’s online staan. Maar we zijn wel een speler met een bijzonder goed verhaal. Niemand weet en doet zoveel voor de branche als wij!’
Wat is het vergezicht met viaBOVAG.nl?
‘Wij willen – samen met de branche! - hét mobiliteitsplatform van Nederland worden, waar de consument elke voertuigsoort moet kunnen kopen, huren, delen, leasen en financieren! En later misschien ook nog wel verkopen…’
Wat zijn op kortere termijn de grote doelen met viaBOVAG?
‘We willen ons op de eerste plaats kunnen meten met andere (occasion)portalen in Nederland. Met als grote doel natuurlijk dat mobiliteitsbedrijven hun voorraad in het geheel niet meer op de andere platforms adverteren. Daarnaast willen we de Nederlandse consument heropvoeden. Zij moeten weten dat ze voor kwalitatief goede en dus betrouwbare voertuigen, met transparante informatie, eigenlijk alleen maar bij viaBOVAG.nl terecht kunnen. En we willen voor het eind van de zomer financiële diensten aanbieden op viaBOVAG.nl.’
Hoe ga je die doelen bereiken?
‘We hebben drie hoofddoelen gesteld die samen moeten leiden tot meerwaarde – en dus meer rendement – bij onze mobiliteitsbedrijven. Het begint bij vraag en aanbod. We moeten er aan de ene kant voor zorgen dat er voldoende keus is; dat betekent dat we bedrijven aan moeten sluiten die hun auto’s op viaBOVAG.nl zetten. Aan de andere kant moeten we zorgen voor traffic. We hebben consumenten op onze site nodig die we met onze propositie in het hart raken: met onze BOVAG-garantie, omruilgarantie en all-in transparante prijs is viaBOVAG.nl by far het betrouwbaarste mobiliteitsplatform. En die consumenten moeten vervolgens op de site ook nog eens doen wat wij willen dat ze doen: een auto kopen!’
Hoe gaat het met het bereiken van die doelen?
‘Het aansluiten van zakelijke klanten blijkt in de praktijk lastig. Ze werken al meer dan 10 jaar met de bestaande portals; ze moeten wennen dat ze met viaBOVAG.nl nu een alternatief hebben. We zijn nu 10 maanden met viaBOVAG bezig en als we één ding geleerd hebben, dan is het wel dat mensen best meer betalen voor een voertuig waar alles aan klopt. Bedrijven moeten duidelijk nog wennen aan deze nieuwe manier van zaken doen waar prijs niet meer leidend is. Maar wij zien dat mensen op viaBOVAG terugkomen voor het merk; omdat we betrouwbaar zijn! Onze Bovemij-buitendienstmensen spelen een belangrijke rol in het aan de man brengen van viaBOVAG. Zij moeten in het platform geloven voordat ze onze bedrijven erin kunnen laten geloven.’
‘De traffic loopt in lijn met de doelen die we hebben gesteld. Daar doen we grote investeringen in, met mooie campagnes op tv en radio. Maar dat levert ook wat op: we hadden gisteren 37.000 unieke bezoekers op onze site! We groeien dus heel hard. Wat je dan vaak ziet, is dat de conversie dan afkalft. Maar dat is bij viaBOVAG.nl dus niet zo: de conversie stijgt gewoon mee. We hebben nu een conversie van 5,1%; meer dan veruit de meeste andere portals. Dat is voor een groot deel te danken aan mijn voorganger Valerius Coppens, die een snelle en overzichtelijke site heeft neergezet. Gebruikers doen wat we willen dat ze doen!’
Je was eerder als adjunct-directeur verantwoordelijk voor commercie en zakelijke klanten van Bovemij. Hoe anders is dit werk?
‘Er zijn twee verschillen. Ten eerste houd ik me nu als directeur meer bezig met de breedte van het bedrijf, waar ik tot vorig jaar zo goed als alleen maar met de commerciële kant bezig was. Maar het grootste verschil is wel dat ik er nu 1 heel belangrijke klant bij heb: dé Nederlandse consument. Natuurlijk, we hebben een dubbele doelgroep: aan de achterkant richten we ons op de zakelijke markt. Maar aan de voorkant natuurlijk op die consument. Want om deze site tot een succes te kunnen maken, zullen we altijd op hem/haar moeten focussen.’
Hoe kijk je terug op je eerste jaar viaBOVAG?
‘Een jaar geleden waren we nog een virtuele organisatie; nu zijn we echt een bedrijf dat volop aan het knallen is. En met resultaten als gevolg. Het is heel gaaf om daar onderdeel van uit te mogen maken. ViaBOVAG beklijft bij de consument: het terugkerend bezoek is top, de site is top, de propositie erachter klopt. Daar zijn de klanten blij mee en dus zijn wij er blij mee. En ik vind het mooi om te werken aan een veel meer integrale samenwerking. We zijn bij BOVAG en Bovemij samen naar een groot doel aan het toewerken. Hoe mooi is dat!’
Wat was de grootste tegenvaller?
‘Dan denk ik direct aan de voertuigmanagementsystemen… We bouwden een rechtstreekse koppeling, die het mogelijk maakte om de voorraad direct aan viaBOVAG te linken, maar niemand gebruikte dat. Iedereen had namelijk al een eigen voertuigmanagementsysteem. Vervolgens dachten we dat de bestaande voertuigmanagementsystemen wel mee zouden werken. Maar daar gebeurde niets. Ze wilden geld, aandacht en een voorkeurspositie. Ze wilden vreten uit de zak van de ondernemer. Dat heeft vijf maanden extra gekost. We hebben dat onderschat en daar baal ik nog steeds wel van.’
Hoe gaat de samenwerking tussen jou(w team), Bovemij en BOVAG?
‘ViaBOVAG is belangrijk voor zowel BOVAG, Bovemij als voor de Nederlandse consument. Iedereen wordt hier beter van; dit moet dus gewoon lukken. Die druk zorgt ervoor dat Bovemij en BOVAG op een heel nauwe manier met elkaar samenwerken. In plaats van een moeder-dochterrelatie is er nu meer sprake van een broer-zusrelatie. Dat helpt echt; het brengt ons allemaal vooruit.’