Hoe ging het met viaBOVAG en viaBovemij in 2019?

Een dubbelinterview met Wouter van Kesteren (viaBOVAG) en Eva Pepping (viaBovemij)

Wouter, in 2018 startte viaBOVAG. We zijn nu dus twee jaar onderweg. Hoe gaat het met viaBOVAG?

Wouter: ‘Het gaat erg goed met viaBOVAG. Afgelopen jaar hebben we de juiste ingrediënten verzameld om de komende jaren mooie stappen te kunnen zetten. Waar we in het eerste jaar nog echt een start-up waren, hebben we afgelopen jaar opgeschaald. Begonnen als het verlengstuk van wat autobedrijven wilden hebben – een eigen occasionportaal – zijn we nu aan het doorgroeien. We bieden inmiddels ook motoren aan en nemen een marktdominante rol in. En we zien kansen om nog verder door te groeien.’

Wat betekent dat in cijfers?

‘Dat betekent in cijfers dat we inmiddels 100.000 (!) occasions aanbieden van in totaal meer dan 2200 bedrijven. Uit onderzoek blijkt dat onze bezoekers dat ruim voldoende vinden. En belangrijker: dat de consument ons heel goed weet te vinden. Gemiddeld vinden er per maand 750.000 tot 1 miljoen sessies op viaBOVAG.nl plaats. Die sessies leiden tot leads die een factor 5 beter zijn dan de leads die van andere sites afkomstig zijn. We zijn daar nog tevreden over; het moet nog beter.’

Wat is het vergezicht met viaBOVAG.nl?

‘Wij willen – samen met de branche! - hét mobiliteitsplatform van Nederland worden. De site wordt elke dag weer verbeterd om daar te komen. Dat doen we door de consument nu centraal te stellen. Waar we in het begin alleen vanuit aanbod dachten – de auto’s die bij onze zakelijke klanten staan – denken we meer en meer vanuit de vraag. Dat betekent bijvoorbeeld dat we met een inruilwaardetool komen, die consumenten een antwoord geeft op de vraag wat zijn auto waard is. De gebruikerservaring viaBOVAG.nl is al zeer positief, maar het kan en moet nog beter, sneller en overzichtelijker. Alles gericht op conversie. En dat werkt!’

Eva, eind oktober 2018 ging mijnOndernemerportaal.nl online, het portaal waar we onze zakelijke klanten helpen succesvol te ondernemen. In het jaarverslag wordt mijnOndernemerportaal.nl ook wel viaBovemij.nl genoemd. Hoe dat zo?

Eva: ‘Ons zakelijke portaal is van groot belang voor het succesvol maken van de strategie van Bovemij: we willen de ruim 10 miljoen Nederlandse mobiliteitsconsumenten verbinden met de ruim 10.000 Nederlandse mobiliteitsbedrijven. Door mijnOndernemerportaal.nl op termijn ook viaBovemij.nl te noemen, willen we de verbinding tussen beide portalen duidelijker maken. Maar voor nu zijn we gewoon nog onder de naam mijnOndernemersportaal actief.’

Hoe gaat het met viaBovemij?

‘Het gaat goed. Er loggen dagelijks steeds meer klanten in. Die klanten loggen ook frequenter in. En de kaarten die we tonen worden steeds beter  bezocht. Wat belangrijk is om te vermelden is dat mobiliteitsondernemers op viaBovemij persoonlijke adviezen krijgen op basis van de klantdata die op viaBOVAG.nl vergaard is. ViaBovemij nl wordt meer en meer de plek waar onze klanten hun vragen neerleggen. Zo hebben we in de eerste maanden van 2020 geëxperimenteerd met een chatfunctie zodat klanten nog gemakkelijker met ons in contact kunnen komen. Tijdens de coronacrisis konden we direct opschalen om onze relaties zo veel mogelijk manieren bij te staan.’

Wat is de grootste stap die je afgelopen jaar met viaBovemij.nl gezet hebt?

‘De klant bepaalt meer en meer onze doorontwikkeling; dat is een grote stap vooruit. Waar we ons eerder lieten leiden door onze eigen ideeën, is dat nu niet meer het geval: de wens van onze klant is wet. Dat is een grote omslag voor ons bedrijf geweest; de komst van viaBOVAG en viaBovemij heeft ons tot die cultuuromslag gedwongen. Nu kunnen we met kleine ideeën experimenteren, waar we dat vroeger direct alles uit moesten rollen om er dan pas achter te komen wat werkte en wat niet. Daardoor zijn we ons continu aan het verbeteren. En dat moet ook, want er gebeurt zoveel buiten.’

Wat betekent dat in de praktijk voor viaBovemij.nl? Wat merken klanten daarvan?

‘Dat betekent dat we constant aan het kijken zijn hoe we onze klanten nog beter kunnen helpen succesvol te ondernemen. Zo is de kaart inkooptips een direct gevolg van vragen die onze klanten hadden. Doordat RDC een onderdeel van Bovemij is, hebben we een grote bak data in huis. Daar plukken onze klanten nu steeds meer de vruchten van. Verder zoeken we de verbinding met viaBOVAG. Wat de consument daar aan het doen is, willen we natuurlijk terugbrengen naar de zakelijke klant zodat die met die info aan de slag kan .’

Wat is het vergezicht met viaBovemij?

‘Ik ben ervan overtuigd dat viaBovemij op termijn deel uitmaakt van de dagelijkse business van onze klanten. Samen met de branche pakken we de doorontwikkeling nu op; onze klanten bepalen waar zij behoefte aan hebben. In 2020 moet het in ieder geval al mogelijk zijn om een zakelijke online verzekering bij ons af te sluiten. Om heel veel basisvragen online in te dienen of zelfs direct te regelen. En om de data van viaBOVAG terug te leiden naar viaBovemij.’

Jullie vertellen dat in 2020 de koppeling tussen viaBOVAG en viaBovemij gestalte zal krijgen. Waarom is dat zo belangrijk?

Wouter: ‘ViaBovemij helpt het autobedrijf om succesvol te ondernemen. En viaBOVAG zorgt ervoor dat de juiste consument bij hem aan tafel komt. Die twee portalen werken op heel natuurlijke wijze met elkaar samen. Het is voor de mobiliteitsbedrijven belangrijk dat zij proactief met onze leads omgaan. Door hen realtime inzage te bieden in de op viaBOVAG vergaarde data, helpen we hen daarbij. Zo ziet de mobiliteitsondernemer direct wat viaBOVAG hem oplevert.’

Eva: ‘Zo was het in 2018 – bij de start van onze portalen – nog niet. Toen waren viaBOVAG en viaBovemij nog twee standalone systemen. Afgelopen jaar zijn die twee portalen perfect naar elkaar toe gaan bewegen. En daar wordt zowel het mobiliteitsbedrijf als de consument beter van!’

Wat is de rol van data binnen viaBOVAG en viaBovemij? 

Eva: ‘Die rol is groot en wordt alleen maar groter. We combineren de klantendatabase van het autobedrijf met de bewegingen van die klant op viaBOVAG, waardoor we met een nog grotere zekerheid voorspellingen kunnen doen aan welke auto hij toe is.’

Wouter: ‘Andere portalen hebben alleen de data van zichzelf. Doordat wij die data kunnen combineren met andere data die bij RDC afkomstig is, helpen we onze ondernemers nog beter te ondernemen. De verbinding tussen mobiliteitsaanbieder en consument wordt daar steeds belangrijker bij.’

Eva: ‘We willen die verbindende partij zijn die mobiliteitsaanbieder en consument bij elkaar brengt. Want anders pakt iemand anders die rol.

Wouter: ‘Zo zorgen we er samen voor dat we voor alle Nederlandse consumenten alle vormen van mobiliteit ontsluiten. En we zorgen er met beide platformen voor dat we de positie van Bovemij en BOVAG  in een zeer  dynamische markt nog verder verstevigen.’