STAK

Stichting Administratiekantoor Bovemij (STAK) heeft als doel het verkrijgen en administreren van gewone aandelen in het kapitaal van Bovemij N.V. STAK oefent het stemrecht uit, int het op de aandelen beschikbaar gestelde dividend en keert het dividend uit aan de certificaathouders. Na het inkoopprogramma certificaten van mei 2022 is de verhouding van de aandeelhouders van Bovemij gewijzigd: BOVAG 88% en STAK 12%. STAK vertegenwoordigt zo'n 200 certificaathouders, die allemaal behoren tot het netwerk van BOVAG.

De samenstelling van het STAK-bestuur is als volgt:

• Bob Velthuis - voorzitter

• Henk van der Kwast - lid

• Arnold Koopmans - lid

• George de Booij - lid namens BOVAG

• Ageeth Bakker - lid namens Bovemij

Het bestuur van STAK kwam in het afgelopen jaar drie keer bij elkaar. Onderwerpen die onder meer aan bod kwamen, zijn de strategie van Bovemij, verzoeken van certificaathouders die goedkeuring van het STAK-bestuur vereisen, de verhandelbaarheid van de certificaten en het dividendbeleid.

Op 1 december 2023 heeft de STAK een informele bijeenkomst voor certificaathouders georganiseerd. Ter voorbereiding zijn de certificaathouders in de gelegenheid gesteld hun vragen in te dienen. De ingediende vragen van de certificaathouders zijn door Bovemij uitgewerkt en aan alle certificaathouders verstrekt.

In het eerste deel van de bijeenkomst is door Hans Coffeng en Ageeth Bakker namens de Raad van Bestuur een toelichting gegeven op de strategie van Bovemij. Ook is de aankondiging gedaan van het voornemen tot het uitkeren van een incidenteel dividend van € 0,60 per certificaathouder als blijk van waardering voor de loyaliteit en in het kader van het zestigjarig bestaan van Bovemij. Het tweede deel van de bijeenkomst was alleen voor certificaathouders en de onafhankelijke leden van het STAK-bestuur.

De certificaathouders en STAK zijn positief over de aanscherpingen in de strategie waarbij de focus komt te liggen op verzekeringen, data en garanties om hier een goede performance in te willen bereiken. Verder is besproken dat de STAK regelmatig als aandeelhouder op de hoogte wordt gehouden door de Raad van Bestuur over de ontwikkelingen bij Bovemij voor zover dit door de MAR-wetgeving mogelijk is. Onderkend wordt dat er voor de problematiek van de beperkte verhandelbaarheid van certificaten geen oplossing nu voorhanden is. Zoals eerder aangegeven zal Bovemij blijvend kijken naar de mogelijkheden van een eventueel nieuw inkoopprogramma.

Bob Velthuis
Voorzitter Stichting Administratiekantoor Bovemij