Onze organisatie

Bovemij is een naamloze vennootschap en partner voor de mobiliteitsbranche. Bovemij heeft kantoren in Nijmegen, Amsterdam, Grootebroek, Assen en Kaarst (Duitsland). In totaal werken bijna 700 medewerkers aan diensten en producten voor onze klanten en bij bedrijfsonderdelen die onze kernactiviteiten ondersteunen. In november 2023 heeft de directie van Bovemij aangekondigd de organisatie en daarmee ook de structuur en haar kernactiviteiten aan te passen. In dit verslag richten we ons op de activiteiten van 2023, maar geven we wel de veranderingen aan die plaatsvinden in 2024.

Onze kernactiviteiten

Verzekeringen (Bovemij)

In 1963 zijn we opgericht als de bedrijfsverzekeraar van BOVAG: de BOvag VErzekeringsMaatschappIJ. Daarnaast bieden we tegenwoordig ook verzekeringen voor de ondernemer en hun werknemers en consumentenverzekeringen (voor de klanten van onze B2B-klanten). Bovemij-dochter ENRA is marktleider in fietsverzekeringen in Nederland en ook groot in Duitsland. We zijn ook actief in België.

Garanties (Autotrust)

Onze dochter Autotrust is in Nederland marktleider op het gebied van (verlengde) garanties en onderhoudsabonnementen voor nieuwe en gebruikte personenauto's. Dienstverlening die zeer waardevol is voor onze klanten in het kader van wettelijke en aanvullende garantie en ook voor het bewerkstelligen van onze strategie.

Datadiensten (RDC)

Het bedrijfsonderdeel RDC is verantwoordelijk voor alle data-oplossingen die we aan mobiliteitsbedrijven bieden. Deze data concentreren zich rondom mobiliteitsvoertuigen, mobiliteitsconsumenten en mobiliteitsbedrijven. Daarnaast ondersteunt het bedrijfsonderdeel andere bedrijfsonderdelen van Bovemij op het gebied van data.

viaBovemij.nl

viaBovemij.nl was in 2023 een online platform voor mobiliteitsbedrijven en gaat als mijn-omgeving verder voor de drie bedrijfsonderdelen van Bovemij: verzekeringen, garanties en datadiensten. Het wordt ondergebracht bij RDC.

Financieringen

Onze pijler Financieringen helpt haar klanten door samen met hen een leasemaatschappij op te zetten, die te financieren en ook de volledige operatie en administratie af te handelen. Eind 2023 is besloten om de bedrijfsactiviteiten van het bedrijfsonderdeel Financieringen in 2024 af te bouwen en eind 2024 te stoppen met nieuwe verstrekkingen. Reden om dat te doen is de consolidatie in de mobiliteitsbranche en de daarmee dalende interesse in financieringen via Bovemij. Dit betekent dat Bovemij Financieringen vanaf eind 2024 geen nieuwe financieringen aan autoleasemaatschappijen zal verstrekken en gedurende 2024 gefaseerd haar beheeractiviteiten voor de leasemaatschappijen zal beëindigen.

viaBOVAG.nl

viaBOVAG.nl is het mobiliteitsplatform van en voor BOVAG-bedrijven naar de consument, waarop auto’s, fietsen, motorfietsen en campers te vinden zijn. Omdat de governance van Bovemij en de voorwaarden van BOVAG remmend bleken te werken voor het platform is besloten om viaBOVAG.nl vanaf 2024 verder te laten gaan als zelfstandige scale-up. ViaBOVAG.nl krijgt zo de ruimte om slagvaardig te kunnen handelen en ondernemen om haar doelen te bereiken. Bovemij en BOVAG blijven als steunende aandeelhouders zeker betrokken.

Ondersteunende diensten

Tech & Change

Het Tech & Change-bedrijf is verantwoordelijk voor de architectuur van onze informatiesystemen, voor ons change portfolio management, voor het leveren van technische infrastructuur en voor het leveren van delivery teams voor realisatie en beheer. Daarnaast is het Tech & Change-bedrijf verantwoordelijk voor de IT Governance, architectuur, informatiebeveiliging en security.

Interne diensten

Onze gecentraliseerde stafafdelingen HRM, Finance, Facilitaire Zaken en Communicatie zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van alle diensten.