Markttrends en maatschappelijke ontwikkelingen
Economische (in)stabiliteit heeft nauwelijks invloed op autobezit en gebruik
Het afgelopen jaar zijn prijzen door inflatie hard gestegen, mede als gevolg van geopolitieke spanningen en de economische instabiliteit die dat met zich meebrengt. Dit heeft mensen geraakt in de portemonnee. Ook de val van het kabinet in juli 2023 zorgde voor onzekerheid over diverse dossiers als de woningmarkt, stikstof en migratie. Eind november vonden Tweede Kamerverkiezingen plaats waarbij rechtse en nieuwe partijen wonnen.
De economische en politieke ontwikkelingen hebben weinig invloed op het autobezit in Nederland. Dat blijft doorgroeien. Dat komt door de toename van het aantal huishoudens in Nederland. Wel zijn de verkoopcijfers van nieuwe auto’s, en daarmee de beschikbare occasions op de markt, gedaald. De verwachting is dat de vraag naar mobiliteit het komende decennium blijft groeien, zowel voor goederen als voor personenvervoer. Het aantal gereden autokilometers daalde fors tijdens de coronacrisis, maar is deels hersteld en zal dit decennium verder blijven groeien (Bron: Wagenparken 2035, Trend-Rx)
Arbeidsmarkt staat onder druk
De arbeidsmarkt blijft onder druk staan. Het aantal beschikbare banen is in jaren niet zo hoog geweest. Binnen verschillende sectoren zorgt de krapte op de arbeidsmarkt voor een verhoogde werkdruk bij bedrijven. Het aantrekken van nieuw personeel is lastig. Dit geldt eveneens voor de mobiliteits- en verzekeringsmarkt. Vacatures staan lang open. Om medewerkers aan te trekken, moeten hogere salarissen worden geboden.
Energieprijzen en inflatie stijgen door
De energieprijzen zijn over het afgelopen jaar hard gestegen. Ook binnen de mobiliteitsbranche vormen de verhoogde energieprijzen een groeiend probleem. Uit de BOVAG Ondernemersmonitor bleek dat 43% van de BOVAG-ondernemers de bedrijfsvoering heeft aangepast als gevolg van de stijgende kosten voor energie, personeel en inflatie hun bedrijfsvoering. Daarom hebben we in 2023 onze energietoeslag aan klanten gecontinueerd. Per 1 april 2024 wordt dit stopgezet.
Populariteit elektrische auto neemt af
De ontwikkeling van elektrificatie heeft het Nederlandse wagenpark veranderd. Ondertussen rijden er bijna 950.000 elektrische auto’s. De accu’s en grotere modellen zorgen voor een verzwaring van het wagenpark en daarmee ook voor hogere premies. Afgelopen jaar zagen we dat elektrisch rijden minder aantrekkelijk dreigt te worden; het prijsverschil tussen nieuwe elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor wordt nauwelijks kleiner. Ook het afbouwen van subsidies en de hoge energieprijzen dreigen de verkoop van elektrische auto's af te remmen.
Uitrol agency model is onzeker
Uit onderzoek van KPMG blijkt dat verwacht wordt dat in 2030 ongeveer 40% van alle nieuwe auto’s rechtstreeks bij de fabrikant wordt besteld. De komende jaren schakelt driekwart van alle merken in de komende jaren over naar een ander distributiemodel. Ford en Stellantis zijn de eerste partijen in Nederland; de verwachting is dat andere merken gaan volgen, hoewel diverse merken wel tot uitstel zijn overgegaan. In 2030 zullen autofabrikanten een significant aandeel zelf verkopen, waardoor het volume dat via het Nederlandse retailkanaal wordt verkocht afneemt.
Verschuiving naar gebruik in plaats van bezit zet niet door
Dat de mobiliteitsvorm verandert van bezit naar gebruik is een bekende trend, maar deze zet voorlopig nog niet grootschalig door. In de stedelijke gebieden is de trend wel waarneembaar. Autobezit is daar niet meer vanzelfsprekend en steeds meer mensen maken gebruik van abonnementen die diverse vormen van mobiliteit aanbieden. BOVAG constateerde vorig jaar dat deelautoconcepten in Nederland met het huidige verdienmodel moeite hebben om winstgevend te worden. De vraag naar regelmatige verhuur- en deelconcepten zal op de langere termijn wel stijgen, aldus de branchevereniging in juni.
Consumenten zijn positiever over verzekeraars
De opvattingen van de Nederlander over het consumentenvertrouwen, het economisch klimaat en de koopbereidheid zijn aan het einde van 2023 minder negatief dan aan het begin van 2023, maar blijven behoorlijk laag (Bron: Vertrouwen consumenten minder negatief in november (cbs.nl)). Nederlanders krijgen door de jaren heen wel een steeds positiever beeld van verzekeraars. Vooral klanten die contact hebben gehad met hun verzekeraar zijn positief. Ook de claimafhandeling wordt positief ervaren. Tegelijkertijd vinden consumenten dat verzekeraars hun eigen belang vooropstellen en daarmee niet de klant centraal zetten (Bron: Consumentenmonitor VvV).
Nederlandse verzekeraars kunnen rol spelen bij het afremmen van klimaatverandering
De verzekeringssector kan een proactieve en impactvolle rol spelen bij het afremmen van klimaatverandering. Via de beleggingsportefeuille én de risico-acceptatie kunnen verzekeraars bijdragen aan de wereldwijde overgang naar net-zero broeikasgasemissies. Gemeten naar de ClimateWise-principes voor verzekeringen maken Nederlandse verzekeraars vorderingen op het gebied van ESG-rapportage en duurzaamheid, maar ze liggen internationaal nog achter. Duidelijke beleidslijnen en risicomodellen, gekoppeld aan de algemene CO2-prestaties van de organisatie, zijn belangrijk bij het streven van de organisatie naar een net-zero beleggings- en verzekeringsportefeuille. De impact van klimaatverandering op de verzekeringsportefeuille is momenteel vooral zichtbaar in de schadelast. Voor Bovemij zit het risico met name in extreem weer, bijvoorbeeld hagelbuien. Samen met de stijgende inflatie en kosten voor schadeherstel is er sprake van een stijgende schadelast voor alle verzekeraars.
Consolidatie onder verzekeraars
De consolidatietrend onder de verzekeraars loopt naar verwachting ten einde. De druk op kosten in de keten blijft groot. Naast consolidatie stimuleert digitalisering verdergaande standaardisatie. Dit vergroot de efficiency, maar heeft aan de andere kant gevolgen voor de beschikbare vakkennis bij verzekeraars. Bovendien zijn er minder mogelijkheden af te wijken van de standaard; maatwerkrisico’s zijn steeds lastiger te verzekeren.