De Raad van Commissarissen (RvC) van Bovemij N.V. heeft als hoofdtaak het houden van toezicht, meer in het bijzonder ten aanzien van het bestuur, de financiering, de strategie, het risicomanagement, compliance en de risico’s van de onderneming. Daarnaast ziet de RvC een rol weggelegd in de relatie met de aandeelhouders van Bovemij, BOVAG en STAK.

Thema's RvC afgelopen jaar

Belangrijke onderwerpen voor de RvC van Bovemij in 2023 waren:

• de samenstelling van de Raad van Bestuur;

• de aanscherping van de strategie;

• de financiële resultaten;

• informatiebeveiliging;

• duurzaamheid en de voorbereidingen op CSRD; en

• de afronding van het compliancedossier.

Samenstelling van de Raad van Bestuur

Begin 2023 is de samenstelling van de Raad van Bestuur aangepast om de organisatie slagvaardiger en wendbaarder te maken. Het aflopen van de termijn van vier jaar van Chief Commercial Officer Mas van Steenis was daarvoor een natuurlijk moment. CEO Hans Coffeng heeft de commerciële verantwoordelijkheden overgenomen.

Per november 2023 verliep ook de termijn van CFRO Ageeth Bakker. De RvC heeft in afstemming met Ageeth en Hans Coffeng besloten haar bestuursrechtelijke termijn te verlengen met vier jaar. Deze herbenoeming is ter kennisgeving geagendeerd in de Buitengewone Vergadering van Aandeelhouders van 15 december 2023.

Begin 2024 is de samenstelling van de Raad van Bestuur aangepast naar een tweekoppig bestuur. Het aflopen van de vierjaarstermijn van Chief Digital Operations Officer Marcel van de Lustgraaf was daarvoor een natuurlijk moment. Zijn positie wordt niet opnieuw ingevuld. De portefeuilles zijn herbelegd binnen het bestuur.

Aanscherping van de strategie

De RvC is door de RvB meegenomen in de overwegingen en uitwerkingen van de aanscherping van de strategie. De RvC is positief over de keuze om zich te richten op verzekeringen, garanties en datadiensten waarbij de dienstverlening aan klanten voor deze productgroepen verder wordt verbeterd en gedigitaliseerd. Deze focus en de impact dat Bovemij gaat stoppen met het beheer en de financiering van leaseactiviteiten door autobedrijven zijn uitgebreid besproken in de RvC. Voor 2024 zijn de KPI’s besproken op welke wijze de RvC de realisatie van de strategie en onderliggende doelstellingen kan volgen.

Financiële resultaten

De schademarkt heeft te maken met een stijging van de schadelast en dit heeft een aanzienlijke impact op de resultaten van de verzekeraar en daarmee Bovemij als groep. Naast sturing van de schadelast zijn beheersing van de kosten, het verder verbeteren van de klantprocessen en de kernproposities verzekeringen, garanties en data belangrijke thema’s voor de komende periode.

De omzet is ten opzichte van het voorgaande jaar op peil gebleven. Het resultaat uit operationele bedrijfsvoering staat aanhoudend onder druk door brede marktontwikkelingen, waaronder de hoge inflatie die zowel van invloed is op de materiële schadelast als op letselschades, een toename in diefstal van elektrische fietsen en hogere externe personeelskosten door krapte op de arbeidsmarkt. De inflatie raakt niet alleen de schadelast van het afgelopen boekjaar, maar ook schades die nog niet zijn afgehandeld en op de balans staan. Hierdoor was een extra eenmalige ophoging van de schadevoorziening met € 18 miljoen nodig. Een sterk beleggingsresultaat heeft het negatieve resultaat uit bedrijfsvoering niet kunnen compenseren.

Door de hogere schadelast is de combined ratio gestegen tot 108,6%. Ook de solvabiliteitsratio staat als gevolg van de hoge schadelast en de extra schadevoorziening onder druk en bedraagt 150%. De RvC zal toezien op de maatregelen die het bestuur neemt om deze ratio's  te verbeteren.

Informatiebeveiliging

Informatiebeveiliging is het afgelopen jaar een terugkerend agendaonderwerp geweest. Naast het bespreken van de voortgangsrapportages van de betreffende stuurgroep wordt tevens bij belangrijke deadlines een extra audit uitgevoerd door Deloitte.

De organisatie heeft een enorme ontwikkeling gemaakt qua volwassenheidsniveau en ook de bewustwording van de medewerkers in de organisatie. Controls zijn toegevoegd aan het Bovemij Control Framework en de komende periode zal de effectiviteit van de beheersingsmaatregelen worden getoetst door de tweede lijn risicomanagement.

De RvC ziet de organisatie zich ontwikkelen, maar dit blijft een belangrijk aandachtspunt om zich verder in te verbeteren.

Duurzaamheid en voorbereidingen CRSD

De RvC is geïnformeerd over de activiteiten die hebben plaatsgevonden in 2023 naar aanleiding van de zes thema’s die voor Bovemij centraal staan in Duurzaam Ondernemen. De onderneming is gestart met de voorbereidingen voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Bovemij valt onder de grote ondernemingen en zal in Q1 2026 voor het eerst dienen te rapporteren over boekjaar 2025.

Afronding compliancedossier

Door de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur zijn destijds meldingen gedaan bij de betreffende toezicht instellingen en de Belastingdienst over incidenten uit de periode 2014-2019. De Raad van Bestuur heeft de Raad van Commissarissen regelmatig geïnformeerd over de status van de issues en welke aanpak zij volgt in samenspraak met de adviserende advocaat.

In 2023 hebben AFM en DNB hebben hun voorgenomen boetes ingetrokken. De toezichtrechtelijke onderzoeken naar de compliance issues uit het verleden zijn hiermee definitief afgerond en een voorziening van € 3,75 miljoen is vrijgevallen. Ook het compliancedossier van de Belastingdienst is begin januari 2023 afgerond. De RvC complimenteert de RvB met de afronding van deze dossiers en nog belangrijker de verbeteringen die in de organisatie die zijn doorgevoerd om dergelijke issues in de toekomst te voorkomen.