Voor Bovemij was 2023 een jaar met twee gezichten. Aan de ene kant vierden we ons 60-jarig jubileum én vierden we dat Bovemij na 60 jaar nog steeds relevant is als dé partner voor de mobiliteitsbranche.

Aan de andere kant stelden de marktontwikkelingen ons danig op de proef. Bovemij kende een uitdagend jaar waarin de operationele resultaten achter bleven. De schadelast steeg hard, als gevolg van hogere gemiddelde letselschades en stijgende kosten voor schadeherstel door onder andere hogere loon- en materiaalkosten. Dat leidde tot een negatief operationeel resultaat van € -23,0 miljoen (2022: € 21,2 miljoen). Ons beleggingsresultaat van € 19,3 miljoen heeft dit niet volledig kunnen compenseren. Bovemij was in 2023 verlieslatend: -/- € 15,6 miljoen.

Aankondiging van onze nieuwe strategie

We hebben een aantal jaren geleden een platformstrategie geïmplementeerd, vanuit het idee dat digitale platforms leidend zouden moeten worden in onze dienstverlening. Bovemij heeft verschillende platforms ontwikkeld: viaBOVAG.nl voor de particuliere markt en viaBovemij.nl voor de zakelijke klanten. Door ontwikkelingen in de markt, de druk die de platformontwikkeling op onze organisatie heeft gelegd en het feit dat klanten de platformstrategie niet compleet omarmden, hebben we besloten veel meer focus aan te brengen in onze dienstverlening.

Dit heeft ertoe geleid dat wij in 2023 hebben gewerkt aan het vernieuwen en verder aanscherpen van onze strategie. Eind november kondigden wij deze vernieuwing aan. Bovemij gaat zich volledig richten op verzekeringen (Bovemij en ENRA), garanties (Autotrust) en datadiensten (RDC). Tegelijkertijd gaan we de dienstverlening aan klanten voor deze productgroepen verder verbeteren en digitaliseren.

Een van de consequenties is dat Bovemij stopt met het beheer en de financiering van leaseactiviteiten door autobedrijven. Het platform viaBOVAG.nl gaat vanaf 1 juli 2024 als zelfstandige scale-up verder. Door viaBOVAG.nl zelfstandig als deelneming te positioneren wordt het bedrijf (via een gedelegeerd directeur) zelf verantwoordelijk voor haar eigen besturing en losgezet van de governance en besturing vanuit de Bovemij-organisatie. Daardoor wordt viaBOVAG.nl wendbaarder en kan het sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de wensen van consumenten en mobiliteitsbedrijven. BOVAG en Bovemij blijven beide aandeelhouder. ViaBovemij.nl wordt de nieuwe ‘mijn-omgeving’ voor de dienstverlening van Bovemij.

Met de nieuwe koers en de verscherpte focus streven we ernaar sneller en stabiel winstgevend te worden. We scherpen ons portfolio aan en verdelen dat in drie clusters: verzekeringen, garanties en datadiensten. Daarmee vereenvoudigen we onze organisatiestructuur. De drie bedrijfsonderdelen hebben ieder een eigen directie. Die krijgen meer verantwoordelijkheid voor het uitzetten van hun koers, de omzet en de resultaten. De onderdelen worden ook verantwoordelijk voor hun sales- en marketingactiviteiten. De nieuwe gedecentraliseerde organisatiestructuur vergroot de slagvaardigheid en biedt kansen om het serviceniveau te verhogen, problemen accuraat te signaleren, op te lossen en nieuwe kansen in de markt te zien en te grijpen.

Jubileum: 60 jaar Bovemij

Op 18 september 1963 besloten de bestuursleden van BOVAG in het Kurhaus in Scheveningen om een eigen verzekeringsmaatschappij op te richten: de BOvagVErzekeringsMaatschappIJ, oftewel Bovemij. Daarom vierde Bovemij het afgelopen jaar haar 60-jarig jubileum.

Bovemij organiseerde meerdere activiteiten om haar 60ste verjaardag met stakeholders te vieren. Tijdens Mobiland, een evenement bij het hoofdkantoor in Nijmegen, vierden medewerkers en hun naasten de verjaardag van hun werkgever. Ook het klantevent Mobifest stond in het teken van het 60-jarig bestaan. Daarnaast was er een jubileumsite met 60 portretten van mensen met 60 perspectieven op mobiliteit. Verder vond de Samen60 Estafette plaats, waarbij zes klanten een symbolische rit maakten van oprichtingsplaats Scheveningen naar Nijmegen.

Medewerkers

De aankondiging van de nieuwe koers van Bovemij heeft ook gevolgen voor medewerkers. Bovemij zal helaas afscheid moeten nemen van collega’s, met name bij het bedrijfsonderdeel Financieringen. Bovemij heeft gewerkt aan een sociaal plan om dit goed te begeleiden. Aan de andere kant verwachten we dat de nieuwe organisatiestructuur en koers het werk voor medewerkers aantrekkelijker maken. Het doel van hun organisatieonderdeel wordt duidelijker, waardoor voor medewerkers ook hun rol duidelijker wordt en hoe een bijdrage kunnen leveren aan het doel van Bovemij. We verwachten dan ook dat de nieuwe strategie helpt in het verhogen van de medewerkerstevredenheid, het beperken van het verloop in de organisatie en het nog aantrekkelijker worden als werkgever.

Toename van schadelast

Het aantal gemelde schades in het verkeer is het afgelopen jaar gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. Wel zagen we een forse toename van de schadelast, doordat de kosten per schade hoger uitpakten. Dat heeft meerdere oorzaken. De kosten van materialen zijn afgelopen jaar omhooggeschoten. Ook de tarieven van schadeherstellers stegen, net als inflatie van de letselschades. Dat heeft ertoe geleid dat onze combined ratio (de verhouding tussen schadeclaims en inkomsten door premies) in 2023 boven de 100% was.

Gedurende het jaar hebben we maatregelen genomen om de schadelast beter te beheersen. Zo hebben we alles op alles gezet om letselschades zo snel als mogelijk af te wikkelen. Dat is niet alleen kostenbesparend, het is ook prettiger voor de gedupeerde, omdat die eerder weet wat er aan de hand is en sneller wordt geholpen. Om het rendement te herstellen, bekijken we hoe we de schadelast nog beter kunnen beheersen.

Ontwikkelingen in de tweewielermarkt

De verkoop van fietsen stabiliseert en de prijzen staan onder druk door de hoge voorraad bij leverancier en detailhandel. We zien ook dat er steeds meer initiatieven voor zakelijke fietslease ontstaan waarbij bedrijven vanuit duurzaamheidsperspectief hun medewerkers een leasefiets in plaats van een leaseauto aanbieden. Dat geeft onze dochter ENRA ook de kans om een nieuwe propositie in de markt te zetten.

Het afgelopen jaar zijn we in Nederland geconfronteerd met een sterke stijging van het aantal fietsdiefstallen. Tijdens coronacrisis werden zo’n miljoen fietsen per jaar verkocht. De jaren erna stabiliseerde de verkoop tot rond de 800.000 verkochte fietsen op jaarbasis. Het aantal verkochte e-bikes neemt jaar op jaar toe ten koste van conventionele fietsen. De gemiddelde aanschafprijs van e-bikes neemt toe. Ook worden ze steeds vaker gestolen.

Voor de fietsverzekeringen (ENRA) hebben we daarom de premies het afgelopen jaar moeten verhogen. Daarnaast hebben we maatregelen genomen om de schadelast te beheersen. Zo vallen de zogenoemde fatbikes niet meer binnen ons verzekeringspakket. Op bakfietsen verplichten wij track-and-trace-systemen. En we hebben besloten om bij nieuwe fietsverzekeringen een tweede slot te verplichten. Verder zijn brommerverzekeringen niet meer online en via vergelijkingssites af te sluiten, maar alleen via onze retailers. We onderzoeken welke nieuwe tarieven en voorwaarden we voor onze brommerverzekeringen moeten hanteren. Pas als we die scherp hebben, gaat Bovemij weer actief de markt op met haar brommerverzekering.

Het beheersen van de schadelast kent ook een preventieve kant. Zo geeft Bovemij voorlichting en tips om fietsdiefstal te voorkomen, bijvoorbeeld door fietseigenaren erop te wijzen hun fiets altijd op slot te zetten aan een vast object. Ook nemen we deel aan diverse preventieoverlegorganen. De effecten van de maatregelen zullen pas op termijn merkbaar worden. Veelal gaat het om verzekeringscontracten die voor meerdere jaren zijn afgesloten.

Serviceniveau onder druk

Bovemij heeft de lat de afgelopen jaren hoog gelegd, met onze wil te transformeren naar een organisatie waarin digitale platforms leidend zijn, boven op onze reguliere dienstverlening. Zo’n transformatie is niet alleen kostbaar, omdat expertise moet worden ingekocht. Die kost ook tijd, omdat de organisatie zelf een leercurve door moet. Bovendien legde de zogenoemde platformstrategie druk op de organisatie. Dit heeft ervoor gezorgd dat ons serviceniveau het afgelopen jaar in het gedrang kwam, zelfs is afgenomen. We hebben in het voorjaar van 2023 naar noodoplossingen moeten zoeken om onze klanten van dienst te kunnen zijn. We willen dat de klant op ons kan vertrouwen. Het afgelopen jaar hebben we met de inzet van onze medewerkers het serviceniveau weer naar het gewenste niveau kunnen brengen. Door onze nieuwe koers, met aandacht voor de ontwikkeling van digitale dienstverlening, verwachten we dat het serviceniveau verder zal stijgen.

Consolidatie in de automarkt

De trend van marktconsolidatie van de laatste jaren zet ook in 2023 verder door. Grote bedrijven nemen kleinere bedrijven over. Daardoor ontstaan clusters van grote dealers; de kleinere merkdealers verdwijnen. De gemiddelde omvang van onze klanten neemt daarmee toe, het aantal klanten verder af. Bovemij heeft passende dienstverlening voor beide doelgroepen.

Wel hebben we geconstateerd dat de grotere autobedrijven veelal hun eigen leasevloot financieren en beheren. De doelgroep die we bedienden met Bovemij Financieringen wordt door de consolidatie kleiner en zal in de toekomst nog kleiner worden. Dat heeft ervoor gezorgd dat we hebben besloten gedurende 2024 gefaseerd de beheeractiviteiten voor de leasemaatschappijen te beëindigen en vanaf eind 2024 geen nieuwe financieringen aan autoleasemaatschappijen meer te verstrekken. Deze beslissing is onderdeel van onze aangescherpte bedrijfsstrategie die we eind vorig jaar aankondigden.

Voor de kleinere autobedrijven blijft het mogelijk hun voorraad te financieren. Dat doen wij in partnerschap met Finquest BV. Daar reageren onze klanten positief op. Het is ook het bewijs dat wij als Bovemij niet alles in eigen beheer hoeven uit te voeren. In sommige gevallen is het beter en slimmer om allianties aan te gaan met partijen om sneller in te kunnen spelen op klant behoeften. Hiermee kan time to market worden versneld.

Goed beleggingsresultaat

Bovemij heeft een goed beleggingsresultaat behaald in 2023. Wij houden vast aan ons beleggingsbeleid, dat behoudend is. Het resultaat is positief, omdat de gestegen rentestanden in 2022 een positieve impact hebben op de beleggingsopbrengsten vanuit obligaties en hypotheken. Daarnaast hebben de aandelen in 2023 ook weer een positief rendement gegenereerd. Zeker met het aankopen van obligaties en andere vastrentende beleggingen hebben we goede rendementen behaald.

Garanties (Autotrust) en datadiensten (RDC)

Autotrust maakte het afgelopen jaar een mooie groei door van 36% ten opzichte van 2022. Daarmee overtrof Autotrust haar doelstelling voor 2023 met 18% naar een totale omzet van 9,3 miljoen euro. De belangrijkste redenen voor de groei zijn het benutten van het commerciële bereik van Bovemij en het inzetten van een professionele marketing-automation en leadopvolging. Daardoor is Autotrust erin geslaagd meer klanten aan zich te binden. Bovendien zorgden deze klanten voor een hogere conversie. Daarbij is goed gebruikgemaakt van de brede klantendatabase van Bovemij, waardoor toegang tot nieuwe klanten eenvoudiger werd. De marketinginspanningen bleken succesvol: Autotrust kwam op de juiste momenten onder de aandacht van potentiële klanten. Met een compacte en slagvaardige organisatie maakt Autotrust als een van drie bedrijfsonderdelen deel uit van de aangescherpte strategie van Bovemij.

RDC heeft in 2023 haar omzet- en winstdoelstelling behaald en de marges op peil gehouden ondanks de door inflatie stijgende kosten. Daarmee was het een positief jaar voor het bedrijfsonderdeel van Bovemij dat datadiensten levert aan klanten en tegelijkertijd de bedrijfsvoering van Bovemij faciliteert met goede data en analyses. Het is RDC gelukt haar bestaande klantenportefeuille te behouden. Een belangrijke stap voorwaarts in de digitale ondersteuning van RDC en de andere bedrijfsonderdelen van Bovemij is de implementatie van een nieuw dataplatform in de cloud. Dat is een strategisch en technisch fundament voor de toekomst van Bovemij. Verder zijn in 2023 meer elektrische voertuigdata toegevoegd aan de belangrijkste datadiensten. Die data worden beschikbaar gesteld aan klanten van RDC.

Compliancedossier afgesloten

We zijn blij dat we de compliance-issues uit het verleden definitief achter ons kunnen laten. De AFM en DNB hebben de voorgenomen boetes aan Bovemij ingetrokken, al blijven beide toezichthouders van mening dat Bovemij in de periode tussen 2014 en 2019 complianceregels heeft overtreden. Nadat we de onregelmatigheden zelf hadden geconstateerd, hebben we in 2019 direct verbetermaatregelen doorgevoerd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Eerder had DNB al laten weten dat deze in opzet voldoende waren. Nu de AFM en DNB een punt achter hun onderzoeken hebben gezet, kan Bovemij deze dossiers achter zich laten en zich volledig richten op de toekomst.

Jubileumdividend

Ondanks het feit dat we geen winst hebben gemaakt in het afgelopen jaar, hebben we toch besloten een eenmalig dividend uit te keren van € 0,60 per aandeel. Dat doen we, omdat we onze aandeelhouders willen belonen voor hun steun en trouwe inzet, zeker in het afgelopen bijzondere jubileumjaar.