BOVAG
BOVAG en Bovemij: samen vooruit!
Het zal lang geleden zijn dat Bovemij, BOVAG en de branche zo’n enerverend jaar beleefden. Allereerst zijn daar spannende ontwikkelingen als het gaat om de klant, tegenwoordig ook wel ‘mobilist’ genoemd. En dat is niet voor niks. Die klant is steeds vaker een ‘mobiliteitsvrager’ in plaats van een autokoper. Hij oriënteert zich anders, kiest anders, gedraagt zich anders. Die klant kortom, is niet meer de klant van pakweg 5 of 10, laat staan 20 jaar geleden. En daar heb je als branche mee te dealen. Abonnementen en leaseconstructies hebben bijvoorbeeld definitief de oversteek gemaakt naar de particulier. Ga er maar aan staan als traditionele fiets- of autoverkoper. Daar komt bij dat de marges serieus onder druk staan en dat de overheid zich in 2019 niet van zijn betrouwbaarste kant liet zien: denk aan WLTP en BPM, denk aan Prinsjesdag 2019, met een forse lastenverzwaring voor ondernemers in plaats van de beloofde lastenverlichting. Al met al een pittige cocktail van uitdagingen. Waar ondernemers, BOVAG en Bovemij mee aan de slag moeten.
Als we inzoomen op Bovemij, dan zien we dat daar mooie stappen worden gezet op strategisch gebied, hetgeen vertrouwen geeft in de hard werkende mensen in Nijmegen en in de toekomst. Maar we mogen natuurlijk niet de ogen sluiten voor de compliance-perikelen. Een zeer vervelende situatie, die overigens voortvarend is aangepakt door de Raad van Commissarissen. De ingrepen, de nieuwe mensen en de nieuwe aanpak kunnen rekenen op het vertrouwen van grootaandeelhouder BOVAG en op de steun van de toezichthouders.
En dat is belangrijk want BOVAG en Bovemij hebben elkaar nodig. Een gezamenlijke strategie moet ervoor zorgen dat de BOVAG-ondernemers, voor wie Bovemij bijna 60 jaar geleden exclusief is opgericht, toekomstbestendig kunnen blijven ondernemen. Het is ons inziens belangrijk dat Bovemij die navelstreng met de branche koestert. Het maakt Bovemij tot een unieke partij, van en voor BOVAG-ondernemers. Nu nog vooral een verzekeraar, maar straks in veel meer opzichten de commercieel partner van die ondernemers. ViaBOVAG is daarvan natuurlijk het meest in het oog springende en meest actuele voorbeeld. Maar viaBOVAG als auto-occasionwebsite is nog maar het begin. Inmiddels staan er ook motoren op het portaal; e-bikes en campers volgen in 2020. En binnen afzienbare tijd komen er nog veel meer producten en diensten van BOVAG-bedrijven op dat portaal.
Ook buiten viaBOVAG rekenen we op Bovemij als partner bij het ontwikkelen van producten en diensten voor BOVAG-leden. Bovemij heeft immers tegenwoordig niet alleen verstand van verzekeren, maar ook van financieringen en van data. En data is het nieuwe goud. Laten we dat goud samen delven. Ten dienste van BOVAG-ondernemers. Dat is in lijn met de reden waarom Bovemij bijna 60 jaar geleden is opgericht. En dat verandert wat ons betreft nooit.
Derk de Haas
Waarnemend algemeen voorzitter BOVAG