BOVAG
viaBOVAG.nl, een sterk staaltje
Nog steeds sta ik versteld van de ongelooflijke kracht die BOVAG en Bovemij gezamenlijk hebben ontwikkeld, afgelopen jaar. Natuurlijk, op papier klopte het allemaal. De theorie deugde. De onderzoeken wezen uit dat er behoefte was en dat het kón. Maar dan moet je het ook gaan dóen! En dan moet je de hooggespannen verwachtingen wel waarmaken.
En dat is gelukt. ViaBOVAG.nl stáát.
Dat is een sterk staaltje, waarvoor door de mensen van BOVAG, Bovemij en RDC heel veel werk is verzet. Ik zal u niet vermoeien met alle details, maar de uitdagingen waren enorm, de scepsis hier en daar groot, de beren op de weg waren soms angstaanjagend. Maar we hebben het voor elkaar gekregen. Als ik dit schrijf, zitten we rond de 65.000 occasions op viaBOVAG.nl. En hebben we zo’n 2.000 vestigingen van BOVAG-leden aangesloten.
Ik vind viaBOVAG.nl een prachtvoorbeeld van hoe BOVAG en Bovemij in staat blijken om een concrete ledenvraag – “Bouw een eigen occasionwebsite onder BOVAG-naam”- snel en effectief te beantwoorden en het resultaat en passant in te passen in een nieuwe gezamenlijke strategische richting. Want viaBOVAG.nl smaakt naar meer.
BOVAG en Bovemij gaan meer dan ooit samen optrekken in het verder op weg helpen van BOVAG-ondernemers. Met name online. ViaBOVAG.nl in zijn huidige vorm is nog maar het begin. Die website moet uitgroeien tot een multimodaal platform waar consumenten terecht kunnen met vrijwel ál hun mobiliteitsvragen en waar dus vrijwel álle producten en diensten van BOVAG-leden ontsloten worden voor de eindgebruiker. In de komende periode komen er naast nieuwe en gebruikte auto’s ook caravans, campers, motorfietsen en e-bikes op. En daarnaast kunnen deelnemers hun eigen financieringen en verzekeringen bij hun eigen advertenties ontsluiten. Dat gaat dus heel anders dan op andere occasionportals, waar de website doodleuk advertenties van bijvoorbeeld concurrerende verzekeraars naast, onder of boven je eigen advertentie zet.
We weten dat we met viaBOVAG.nl nooit het grootste occasionportaal worden. We bieden er immers alleen auto’s met BOVAG Garantie aan, en dus sluit je het mindere deel van het aanbod uit. Prima overigens, want we weten dat de consument daarop zit te wachten. Niettemin zijn de ambities met viaBOVAG.nl fors. We hebben nu al 350.000 bezoeken per maand. Dat moeten er eind 2019 een half miljoen zijn. Verder willen we in 2019 doorgroeien naar dik 100.000 voertuigen – auto’s en meer! En het allerbelangrijkste: eind dit jaar genereren we per maand zo’n 25.000 waardevolle leads voor de deelnemende BOVAG-leden.
Hoe bereiken we dat? Door te blijven ontwikkelen en versnellen. Met onze eigen mensen, en door slimme samenwerkingsverbanden aan te gaan. Door steeds meer BOVAG-leden te overtuigen in te stappen. En door zeer fors te investeren in marketing. Met name online en op tv. De consument laat keer op keer in onderzoeken weten helemaal klaar te zijn voor viaBOVAG.nl. Aan ons om luidkeels te laten weten dat we ook klaar zijn voor hem of haar.
Bertho Eckhardt
Algemeen voorzitter BOVAG