Duurzaam ondernemen

De uitdagingen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, energietransitie, gezondheid en welzijn zijn enorm. Wij zijn ervoor om mobiliteitsbedrijven succesvol te laten ondernemen; Bovemij is van en voor de branche. Dat betekent dat we een verantwoordelijkheid hebben en voelen richting onze klanten, de branche waarin wij opereren, onze directe omgeving en richting onszelf als bedrijf. Het is onze ambitie en taak om een positieve bijdrage te leveren aan de duurzame ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche.

Duurzaamheid is geen randvoorwaarde meer, maar raakt de kern van ons bedrijf. Het is onlosmakelijk verbonden met onze gehele bedrijfsvoering. Duurzaam ondernemen gaat voor Bovemij stap voor stap. We beginnen dicht bij huis, onze eigen organisatie. En gaan dan steeds een stapje verder. We willen een positieve bijdrage leveren aan de transitie van de mobiliteitsbranche door samen duurzaam vooruit te gaan. Daarin nemen we de mensen om ons heen mee: onze collega’s, samenwerkingspartners en klanten.

Hiervoor hebben we doelstellingen geformuleerd op zes thema’s waarop wij een positieve impact willen en kunnen maken.

Thema’s

Vanuit de brede en mondiale duurzaamheidsthema’s heeft Bovemij gewerkt aan het definiëren van thema’s die specifiek voor de organisatie Bovemij gelden. Deze thema’s kwamen tot stand, mede door suggesties vanuit de organisatie zelf, van externe stakeholders en experts én door te onderzoeken hoe soortgelijke bedrijven met duurzaamheid omgaan. Zo ontstond een longlist van organisatiethema’s die intern zijn geprioriteerd op impact. De materialiteitsmatrix van 2022 is hiermee komen te vervallen.

Uiteindelijk heeft Bovemij ervoor gekozen de volgende materiële thema’s verder uit te werken:

  • Aandacht voor het milieu met aandacht voor duurzame energie, duurzaam grondstof- en materiaalgebruik en duurzame mobiliteit van medewerkers

  • Maatschappelijke betrokkenheid

  • Werkgeluk met aandacht voor opleiding & ontwikkeling, inclusie & diversiteit en gezondheid & levensstijl

  • Samenwerkingspartners, met aandacht voor het actief opzoeken van samenwerkingen en het creëren van bewustwording bij leveranciers

  • Duurzaam beleggen

  • Duurzame producten en diensten met aandacht voor het ondersteunen van klanten met duurzaamheid en het creëren van bewustwording bij klanten

Aandacht voor het milieu

Een van de materiële thema's is dat we intern aandacht besteden aan het milieu. Zo gaan we voor duurzame energie, duurzaam grondstof- en materiaalgebruik en duurzame mobiliteit van medewerkers. Impact maken we door milieubewust te zijn in onze bedrijfsvoering en duurzaam om te gaan met de beschikbare energiebronnen. Zo zorgen we voor een zo laag mogelijke belasting van het milieu. Voor dit thema hebben we een aantal doelstellingen geformuleerd.

Op die doelstellingen hebben we in 2023 de volgende concrete resultaten behaald:

  • Bovemij streeft naar een toename van de reisbewegingen van haar medewerkers met duurzaam vervoer (fiets, openbaar vervoer, hybride- en elektrische auto). Voor 2023 hebben we 35% emissievrij als doel gesteld en dat is gerealiseerd: ons wagenpark is voor 38% emissievrij. Emissievrij wil zeggen dat er geen fossiele brandstof wordt gebruikt.

    Als onderdeel van de vergroening van onze mobiliteitsregeling zal begin 2024 de nieuwe regeling worden vastgesteld. Hierin is uitgewerkt dat nieuwe auto’s van ons eigen wagenpark 100% elektrisch moeten zijn. Verder zal reizen met het Openbaar Vervoer volledig worden vergoed (ook voor reizen van minder dan 10 km) en zal er een reiskostenvergoeding komen voor medewerkers die te voet of fiets naar kantoor komen. In het fietsplan is het bedrag voor aanschaf van een fiets verhoogd van € 750,- naar € 1.000,- en er komt ook een mogelijkheid voor het leasen van fietsen

  • Bovemij koopt haar energie groen in en vermindert ieder jaar haar CO2-voetafdruk.
    In 2022 was 65% van de ingekochte energie groen. Voor de panden in eigendom was het doel om in 2023 100% groene stroom in te kopen. Dit is gerealiseerd voor de panden in Grootebroek en aan het Takenhofplein 2 en daarnaast is voor het pand in Assen de inkoop van energie nu in eigen regie. Het meten van de CO2-voetafdruk is gedaan op basis van het verbruik van gas en elektra van de panden in eigendom. Hierbij is een jaarlijkse daling te zien die we willen continueren. In 2023 is een daling van 3,8% gerealiseerd.

  • Op het gebied van IT zorgt Bovemij ervoor dat apparaten die zijn afgeschreven duurzaam worden afgevoerd, door deze onder meer te laten refurbishen. Voor de technische infrastructuur wordt gestuurd op stroomverbruik en toepassing van groene stroom. In het datacentrum in Ede wordt de restwarmte hergebruikt voor woonwijken.

  • Met de rapportage over de CO2-uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit wordt gestart in de tweede helft van 2024. De eerste rapportage dient als nulmeting op basis waarvan we doelstellingen gaan formuleren.

  • Verder werkt het bedrijfsrestaurant samen met Greendish om meer plantaardig te eten en daarmee ook de CO2-uitstoot te verminderen. In juni 2023 is een nulmeting uitgevoerd, waarbij Bovemij uitkomt op een gemiddeld totale uitstoot van 2.803 ton CO2 per maand. In de tweede helft van 2023 zijn verbeteracties geformuleerd met als doel voor 2024 20-25% minder verspilling en 10-25% reductie van deze gemeten CO2-uitstoot. Marketing heeft eind 2023 via Google reviews een actie gedaan tegen Black Friday; met deze actie hebben we 100 bomen kunnen laten planten.

  • Facilitaire zaken koopt zo duurzaam mogelijk in. Van de totale inkoop vanuit de afdeling facilitaire zaken was in 2023 de doelstelling om 70% te kwalificeren als duurzaam op het gebied van duurzaam verantwoord (op basis van een keurmerk of certificaat van de leverancier) en zo veel als mogelijk lokaal. Die doelstelling is behaald. In 2022 was dit nog 61%.

  • Afvalstromen worden separaat verzameld en gerecycled om daarmee de hoeveelheid restafval te verminderen. In 2022 zijn we op de locaties in Nijmegen begonnen met het separaat inzamelen van diverse afvalstromen en het laten recyclen daarvan. Hiermee proberen we de hoeveelheid restafval te verminderen. Doelstelling voor 2023 was om dit voor vijf van onze zeven locaties te doen. Eind 2023 is dit gerealiseerd voor vier locaties. In het eerste kwartaal van 2024 gaat ook de locatie in Assen over tot het scheiden en daarmee laten recyclen van de afvalstromen.

Maatschappelijke betrokkenheid

We willen bij Bovemij impact maken. Ons motto is niet voor niets ‘Samen vooruit’. Door ons in te zetten voor maatschappelijke organisaties versterken we niet alleen hen, maar ook onze medewerkers, ons werkgeverschap voor potentiële collega’s en ons merk richting klanten en stakeholders. We zetten ons in 2023 op verschillende manieren maatschappelijk betrokken in.

Onze collega’s zetten zich als vrijwilliger in voor JINC

Sinds 1 januari 2023 is Bovemij founding partner van JINC Nijmegen. JINC gelooft dat alle kinderen talent hebben, ook als ze opgroeien in een omgeving met veel werkloosheid en weinig rolmodellen. De landelijke non-profit organisatie strijdt voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Doel was om in 2023 minimaal 50 medewerkers bij te laten dragen aan een JINC-activiteit. Dat zijn er uiteindelijk 45 geworden. Samen hielpen zij meer dan 130 kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Voor 2024 gaan we uit van eenzelfde doelstelling van een bijdrage aan JINC van minimaal 50 medewerkers.

Uit het op 8 november 2022 gepresenteerde impactonderzoek ‘De jeugd heeft toekomst’ blijkt dat de stijgende kansenongelijkheid in Nederland kan worden aangepakt door scholen, bedrijven en aanvullend onderwijs te laten samenwerken. Het onderzoeksrapport valideert de meerwaarde van JINC’s interventies zoals Bliksemstages, Sollicitatietraining en Carrière Coach.

Fabian Dekker, arbeidssocioloog en hoofdonderzoeker SEOR: ‘We zien dat deze projecten bijdragen aan de persoonlijke veerkracht van jongeren. Hun leefwereld wordt vergroot, hun zelfvertrouwen en zelfbeeld verbeteren en persoonlijke vaardigheden worden versterkt. Eerder onderzoek heeft laten zien dat veerkracht belangrijk is voor succes op de arbeidsmarkt.’

Afgelopen jaar hebben medewerkers van Bovemij bijgedragen aan vier initiatieven van JINC:

  • Bliksemstage
    In 2023 organiseerden medewerkers van Bovemij zes keer een Bliksemstage op kantoor. In een ochtend ontdekten groepjes van 8 tot 15 VMBO-leerlingen wat er te koop is op de arbeidsmarkt. Zo leerden zij tijdens de Bliksemstage onder andere wat een verzekering is en hoe je polisvoorwaarden opstelt.

  • Baas van Morgen
    Begin juni deed CEO Hans Coffeng mee aan het JINC-evenement Baas van Morgen. Hij stond zijn stoel die dag af aan Miquel Frederiks, leerling van het Mondial College. Met Baas van Morgen wil JINC de aandacht vestigen op het feit dat een succesvolle loopbaan niet voor iedereen is weggelegd. Hans en Miquel startten, net als 32 andere Bazen van Morgen uit Nijmegen, de dag met een gezamenlijk ontbijt. De rest van de dag leerde Miquel hoe ons bedrijf in elkaar steekt.

  • Carrière Coach
    Jongeren die opgroeien in een omgeving met armoede, hebben niet altijd ouders of andere familieleden om zich heen die zich intensief bemoeien met hun toekomst. Ook weten ze vaak onvoldoende over hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt, omdat ze minder voorbeelden zien van geslaagde carrières of succesvolle ondernemingen. Vijftien collega’s zijn dit jaar gestart als Carrière Coach van groepjes van vier leerlingen om hen een steuntje in de rug te geven. Onze coaches proberen uit te vinden waar een leerling goed in is en zij begeleiden hem of haar bij het maken van een passende keuze voor een vervolgopleiding.

  • Sollicitatietraining
    We deden ook mee aan twee sollicitatietrainingen, de eerste bij het Mondial Collega in Nijmegen, de tweede bij het Maarten van Rossem in Arnhem. Tijdens deze workshops leerden collega’s de klassen hoe zij indruk kunnen maken op een potentiële leidinggevende. Natuurlijk kwam de theorie aan bod, maar er werd zeker ook geoefend.

Om JINC in Nijmegen verder op weg te helpen, waren we daarnaast eind november de host van haar netwerkevent.

Onze geschenken voor medewerkers zijn duurzaam van aard

Onze medewerkers ontvangen enkele malen per jaar (bijvoorbeeld met Sinterklaas) een attentie van ons, om hen extra te bedanken voor hun inzet. Die geschenken zijn altijd duurzaam van aard. Zo was het Sinterklaasgeschenk voor medewerkers dit jaar een chocoladepakketje, afkomstig van DoeGoods, waar alleen gebruik wordt gemaakt van duurzame producten, vriendelijk voor mens en milieu. Het pakket werd ingepakt door mensen die, om wat voor reden dan ook, moeite hebben met het vinden van een reguliere baan. Het eindejaarsgeschenk werd afgelopen jaar verzorgd door Pakketje van Hier, dat alleen werkt met hoogwaardige producten van Nederlandse ondernemers.

We steunen goede doelen

Bijna 90 collega's kozen er dit jaar voor hun eindejaarspakket te doneren aan Stichting Quiet. Steeds meer mensen leven in Nederland in armoede. Stichting Quiet verzacht de impact van armoede. Dat doet de stichting onder andere door mensen – in samenwerking met ondernemers - gratis een dienst of product aan te bieden waar zij zelf geen geld voor hebben. Het grote doel: een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Op de dag na Kerst organiseerde de Stichting een Kerstmarkt waar mensen die wel een steuntje in de rug konden gebruiken hun door Bovemijanen gedoneerde pakket op konden halen.

Daarnaast deden dit jaar 30 collega’s in het kader van Serious Request mee met de Bovemij ALStafette. Samen renden zij van het kantoor in Amsterdam naar het Glazen Huis op de Grote Markt in Nijmegen. Zij haalden daarmee samen bijna € 40.000 op voor de Stichting ALS.

In 2024 gaat JongBovemij (voor en door Bovemijanen onder de 31 jaar) meewerken aan NL Doet; ook de overige collega’s kunnen hieraan meedoen.

Werkgeluk

Diversiteit en Inclusie

Als organisatie hechten we veel waarde aan een veilige, prettige en leuke organisatie voor iedereen. Wij creëren samen graag een werkomgeving waar iedereen zich ‘thuis’ en gelijkwaardig voelt – een inclusieve en gelijkwaardige organisatie. Daarnaast willen we graag een afspiegeling zijn van de diverse maatschappij waar wij deel van uitmaken en zo een diverse(re) organisatie zijn.

Om dit onderwerp bespreekbaar te maken en collega’s zich bewust te maken van dit thema zijn er in het derde en vierde kwartaal inspiratiesessies georganiseerd in het kader van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Collega’s konden hier vrijwillig aan deelnemen.

Daarnaast is in het najaar van 2023 intern onderzoek gedaan naar de huidige situatie binnen Bovemij in het kader van diversiteit en inclusie. Hierbij is gekeken naar de verdeling en verhouding man/vrouw binnen de organisatie, binnen het (hogere) management en binnen het loongebouw. Ook zijn de (eventuele) inkomensverschillen onderzocht.

 

Aantal vrouwen Bovemij

CBS benchmark 2020

Loonkloof Bovemij

CBS benchmark 2020

Leden Raad van Bestuur Bovemij NV

50%

33,33%

0%

20%

Directeuren

43,75%

33,33%

12%

20%

Managers

22,73%

33,33%

6%

20%

Schaal 5 t/m 8

31,67%

 

6,70%

6%

Schaal 1 t/m 4

59,11%

 

-4,48%

6%

Aandachtspunten op het gebied van gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusiviteit zijn onder andere gericht op het benoemen van meer vrouwen in managementposities. Daarnaast zal Bovemij ook nog een stap moeten maken om een afspiegeling te worden van de maatschappij. Er wordt een klankbordgroep diversiteit samengesteld, waarbij vooral aandacht gaat worden besteed aan het zich laten thuis voelen van collega’s binnen Bovemij. Dit begint bij het wervingsproces. Hierbij kunnen bijvoorbeeld de vacatureteksten dusdanig worden beschreven dat deze een meer diverse groep aanspreken.

Medewerkerstevredenheid

Voorheen werd eens per twee jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd. In 2023 hebben we ervoor gekozen om dit onderzoek voortaan twee keer per jaar uit te zetten. In plaats van een uitgebreide vragenlijst wordt er frequenter, maar ook gerichter onderzocht hoe tevreden onze medewerkers zijn. Dit gebeurt met behulp van de vragenlijsten van 2DaysMood. In september 2023 heeft het eerste onderzoek plaatsgevonden. Daarnaast wordt maandelijks een stemmingsmeter uitgezet onder de medewerkers, waarbij zij door middel van het beantwoorden van twee korte vragen aangeven hoe het met hen gaat. Hierdoor kan er veel sneller actie worden ondernomen mocht dat nodig zijn.

Vitaliteit en inzetbaarheid

Er is gekozen om per 1 juni 2023 met een andere arbodienst te gaan samenwerken, genaamd Richting. De casemanagers van deze arbodienst zijn het eerste aanspreekpunt voor medewerkers, leidinggevenden en de afdeling HRM. Hiermee worden stappen gezet in het introduceren van het eigen regiemodel, waarbij de verantwoordelijkheid voor het verzuim meer in de lijn ligt.

Ook wordt het inzetbaarheidsbeleid herschreven en op een aantal aspecten aangescherpt, er ligt meer focus op preventie. Daarnaast is de providerboog geprofessionaliseerd. Dit houdt in dat er afspraken zijn gemaakt met ‘tweedelijns’ experts op het gebied van onder andere verzuimpreventie, vitaliteit en (loopbaan)coaching. Hiermee zorgen we er als werkgever voor dat we sneller passende hulp kunnen inschakelen voor medewerkers wanneer dat nodig is. Dit traject is uitgevoerd op alle locaties en het plan van aanpak is opgesteld.

Ontwikkeling

Ontwikkelmij, het leerplatform van Bovemij is gelanceerd. Medewerkers kunnen hiervan gebruik maken vanuit het principe ‘all you can learn’. Naast aantrekkelijk werkgeverschap ligt hierbij de focus op continue ontwikkeling. Dit bevordert de mogelijkheden tot interne doorgroei en duurzame inzetbaarheid.

Duurzaam Beleggen

N.V. Schadeverzekering-Maatschappij Bovemij belegt een gedeelte van haar activa. Bij het inrichten van deze beleggingsportefeuille is er nadrukkelijk aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo hebben we als investeerder impact op de wijze waarop ondernemingen omgaan met mens, milieu en maatschappij. Voor duurzaam beleggen hebben we de volgende doelstellingen geformuleerd:

1. Opstellen separaat ESG-beleggingsbeleid

Dit punt is in samenspraak met de CFRO en het ALCO (beleggingscomité) doorgeschoven naar 2024.

2. Voor implementatie ESG in beleggingsportefeuille sluiten we aan bij de inspanningen van de vermogensbeheerder Kempen Capital Management (KCM)

KCM zorgt op kwartaalbasis voor een ESG-screening van de bedrijven die in de beleggingsportefeuille zitten. De uitslag van deze screening wordt in het beleggingscomité (ALCO) besproken. De specialisten van KCM spreken de fondsmanagers aan op het gebied van ESG-prestaties, indien de resultaten van deze screening daar aanleiding toe geven.

3. Bij beleggingskeuzes beoordelen wij onder andere de ESG-impact

Bovemij heeft per beleggingscategorie (aandelen, obligaties etc) een ‘approved list’ van toegestane beleggingen. Bij de selectie van deze toegestane beleggingen is onder meer rekening gehouden met ESG-criteria.

4. Uitgangspunt is dat we niet beleggen in bedrijven met een UN Global Compact Fail en/of een lage MSCI rating hebben

Genoemde criteria maken onderdeel uit van de bij punt 2 genoemde screening.

Samenwerkingspartners

Wij kiezen voor samenwerkingspartners die aansluiten bij onze eigen duurzaamheidsambitie en daarmee bijdragen aan onze toekomstbestendigheid en die van de branche. Vanaf 2022 is de uitvraag naar het beleid ten aanzien van duurzaamheid een vast onderdeel bij de leveranciersselectie. Verder schrijft ons beleid voor om zo veel mogelijk met lokale leveranciers te werken, en waar mogelijk met ondernemers uit het MKB.

We hebben voor onze samenwerkingspartners de volgende doelstelling geformuleerd:

Duurzaamheid is een intrinsiek onderdeel van inkoop en uitbestedingsbeslissingen. We hebben oog voor de duurzaamheid van de leveranciersrelatie, de duurzaamheid van het betreffende product of de dienst, de Social Return on Investment, het milieu en het lokale ondernemerschap, in het bijzonder het MKB.

In het jaarverslag van 2022 is aangegeven verdere concrete selectiecriteria in 2023 nader uit te werken. Dit is niet aan bod gekomen in 2023. De vereisten vanuit CSRD worden hiervoor afgewacht.

Duurzame producten en diensten

In 2022 hebben we de bedrijfsgebouwverzekering aangepast. Zo zijn ook de laadpalen voor elektrische voertuigen meeverzekerd. Ook hebben we de dekking bij overstromingen bij secundaire waterkeringen geïntroduceerd. Zo leveren we een bijdrage aan de klimaatbestendige inrichting van onze producten. Daarnaast leveren we een bijdrage aan het repareren, onderhouden en tanken van waterstofauto's. De autoverzekering maken we aantrekkelijker voor duurzaam aangedreven voertuigen. Verder is 'Fiets' een belangrijke propositie voor Bovemij. Dit doen we uiteraard omdat dit een interessante markt is en we goede fietsverzekeringen willen aanbieden. Tegelijkertijd stimuleren we hiermee de groei van het fietssegment en dus ook duurzame mobiliteit.

Bij claimafhandeling bij Autotrust wordt gebruik gemaakt van:

  • Ten minste 80 % gereviseerde versnellingsbakken

  • Ten minste 50% gereviseerde motoren

  • Ten minste 80% gerepareerde aandrijfaccu’s

ViaBOVAG.nl helpt ondernemers om Elektrische Voertuigen (EV) extra onder aandacht te brengen bij consument op viaBOVAG.nl. Verder wordt op viaBOVAG.nl specifieke content over EV's voor consumenten weergegeven, zijn EV specifieke eigenschappen bij auto’s toegevoegd en specifieke filters bij de zoekcriteria.

Corporate Sustainability Reporting Directive

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een EU-richtlijn die voorschrijft dat grote ondernemingen verplicht worden in hun bestuursverslag te rapporteren over hun impact op milieu-aspecten en HR- en sociale aspecten, oftewel mens en milieu. Ook zullen grote ondernemingen moeten rapporteren of er duurzaamheidsaspecten zijn die een significante impact kunnen hebben op de waarde van de onderneming. Daarnaast zal ook gerapporteerd moeten worden over governance, waaronder verantwoordelijk ondernemingsbestuur en verantwoordelijkheid in de keten.

De Europese Unie heeft de richtlijn in april 2021 gepubliceerd; in november 2022 is in het Europees Parlement ingestemd met het wetsvoorstel. De richtlijn is bedoeld om, zowel voor investeerders als voor andere partijen, meer transparantie over de duurzaamheidsprestaties van organisaties te creëren. Ook voor organisaties die al rapporteren over duurzaamheidsprestaties kan de kwaliteit en relevantie van duurzaamheidsinformatie verbeteren door de CSRD.

Bij de rapportage in het bestuursverslag zal assurance moeten worden verstrekt met een beperkte mate van zekerheid. Deze assurance kan worden verstrekt door een externe accountant.

Bovemij valt onder de grote ondernemingen en zal in 2026 voor het eerst dienen te rapporteren over boekjaar 2025.

Bovemij heeft zich voor 2024 het volgende ten doel gesteld inzake CSRD:

  • Nieuwe versie projectplan CSRD vastgesteld door de Raad van Bestuur;

  • Dubbele materialiteitsanalyse opgesteld in afstemming met stakeholders. Op basis van deze analyse kan Bovemij bepalen aan welke ESRS-en (European Sustainability Reporting Standards) zij dient te voldoen naast de verplichte ESRS-en;

  • Selectie en start inrichting tooling ter ondersteuning voor de uiteindelijke vereiste CSRD rapportage;

  • Afgeronde GAP-analyse op de normen van CSRD inclusief een planning hoe om te gaan met de GAP’s (informatie die nog niet beschikbaar is binnen Bovemij) in afstemming met de adviserend accountant.